رسانه، فرهنگ‌سازی و باروری: شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر باروری با استفاده از رویکرد فرایند تحلیل سلسله مراتبی

محمد جلال عباسی شوازی؛ نصیبه اسمعیلی

دوره 1، شماره 1 ، خرداد 1400، ، صفحه 7-46

https://doi.org/10.22083/scsj.2021.136357

چکیده
  کشور ایران از دهۀ 1380 به­عنوان یکی از کشورهای دارای باروری پایین­تر از سطح جانشینی شناخته می­شود. بر این اساس، برنامه­ریزان و سیاستگذاران به دنبال ارائۀ راهکارهای مناسب و کارآمد با هدف افزایش باروری هستند. هدف مقالۀ حاضر شناسایی و اولویت­دهی به شاخص­های تأثیرگذار بر باروری در ایران با استفاده از مدل ارزیابی مبتنی بر فرایند ...  بیشتر

تحلیل محتوای سیاست‌های فرهنگی و موانع توسعه‌ای آن در دوران جمهوری اسلامی

حسین ابوالفضلی؛ ابوالفضل پسندیده

دوره 1، شماره 4 ، اسفند 1400، ، صفحه 9-29

https://doi.org/10.22083/scsj.2022.145950

چکیده
  مقالۀ پیش رو به بررسی موانع و چالش‌های توسعۀ فرهنگی ایران در دولت‌های مختلف جمهوری اسلامی می‌پردازد. موضوع توسعه نه‌تنها در حـوزة جامعـه‌شناسـی توسـعه، که در بسیاری از حوزه‌های جامعه‌شناسی، به‌طور اخص، و علوم اجتماعی، به‌طور اعم، مورد بحث قرار گرفته است. مسئلة توسعه یکی از مسائل مهم در حوزه‌های انسانی‌ـ‌اجتماعی به شمار می‌رود. ...  بیشتر

آینده پژوهی هویت ملی در نظام آموزشی ایران

فردوس خجسته؛ علیرضا عصاره؛ ابراهیم حاجیانی؛ علیرضا عراقیه

دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1401، ، صفحه 9-28

https://doi.org/10.22083/scsj.2022.360976.1066

چکیده
  هدف از این مطالعه شناسایی پیشران‌های تأثیرگذار بر هویت ملی در نظام آموزشی تا سال 1410 ایران و بررسی جایگاه این پیشران‌ها ازلحاظ تأثیرگذاری و تأثیرپذیری بر یکدیگر است. این پژوهش ازلحاظ روش‌شناختی از نوع آمیخته با رویکرد اکتشافی نسبت به آینده است و از طریق راهبرد سند کاوی و به‌کارگیری روش دلفی انجام گرفته است. نتایج پژوهش نشان داد روندهای ...  بیشتر

دلالت‌های سیاست‌گذاری رسانه؛‌ مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی

مصطفی کریمی؛ اکبر نصراللهی کاسمانی؛ عبدالکریم خیامی

دوره 2، شماره 3 ، آذر 1401، ، صفحه 9-22

https://doi.org/10.22083/scsj.2023.355748.1078

چکیده
  بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان یکی از برجسته‌ترین اسناد راهبردی انقلاب اسلامی به موضوعات مهمی همچون علم و فناوری، اخلاق و معنویت، اقتصاد و تولید، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و ... پرداخته و علاوه بر ترسیم آرمان‌ها و تعیین اهداف، به الزامات و چالش‌ها نیز توجه داشته و به‌‌عنوان عصاره چهار دهه تجربه ارزشمند، نه فقط سرشت و سرگذشت ...  بیشتر

ایده‌های سیاستی، اهداف و ساختارهای نهاد فراگیر جوانان در ایران

اسماعیل نوده فراهانی؛ مهدیه کاظمی تکلیمی

دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1402، ، صفحه 9-43

https://doi.org/10.22083/scsj.2023.391249.1100

چکیده
  مسئله جوانان یکی از موضوعات مهم کشور طی سه دهه گذشته بوده و برای پاسخ به مسائل آنان اقدامات بسیاری ازجمله در سطح نهادی صورت گرفته است. باوجوداین، اقدامات صورت‌گرفته و نهادهای ایجادشده در تخفیف مسائل جوانان موفقیت چندانی به دست نیاورده‌اند. بر این اساس، در این نوشتار کوشیده‌ایم با استفاده از روش تحلیل برساخت‌گرایانه اسناد به مطالعه ...  بیشتر

سیاست‌گذاری هویت در نظام آموزشی کشور و توصیه‌های سیاستی آن

محمد امینی

دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1401، ، صفحه 9-28

https://doi.org/10.22083/scsj.2023.387927.1098

چکیده
  یکی از کارکردهای اساسی نظام­ آموزشی در هر جامعه،­ تلاش در مسیر رشد و تقویت هویت دانش­آموزان در پایه­ها و مقاطع تحصیلی مختلف است تا آنان از این طریق واجد مهارت ­ها و صلاحیت­ های لازم برای ایفای مسئولیت­ های فردی و اجتماعی خود بشوند. در این راستا، یکی از الزامات مهم سیاست‌گذاری هویتی روزآمد و اثربخش است تا اجرا و عملیاتی ...  بیشتر

تحولات آینده بحران هویت جوانان در ایران

قاسم مشکینی؛ مهران سهراب زاده؛ اسداله بابایی فرد؛ ابراهیم حاجیانی

دوره 3، شماره 2 ، تیر 1402، ، صفحه 9-48

https://doi.org/10.22083/scsj.2023.423828.1127

چکیده
  هویت به‌مثابه مفهومی چندوجهی، متغیر و سیال، در وهلۀ اول پرسش از کیستی را می‌رساند و به باور بسیاری از صاحبنظران، موجب شناسایی افراد، گروه‌ها و فرهنگ و غیره از یکدیگر می‌شود. هویت دارای ابعاد متفاوتی است که مهم‌ترین بعد آن تعلق و تعهد می‌باشد. تعلق جنبه عاطفی و احساسی نسبت به کشور، دولت، اسلام، تمدن، خانواده، دوستان ...) و تعهد جنبه ...  بیشتر

«هستی‌شناسی عملیات فرهنگی»، صورت‌بندی بافتواره

علی اکبر بقایی؛ عباسعلی قیومی؛ سیدرضا صالحی امیری

دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1402، ، صفحه 9-42

https://doi.org/10.22083/scsj.2024.436455.1139

چکیده
  در میان پدیده‌های مختلف، فرهنگ و متعلقات آن، ازجمله محصولات و اقدامات فرهنگی، از اموری است که به‌اندازه وسعت و شدت تأثیری که دارد، مهم تلقی نمی‌شود. گواه این مدعا، کمبود و درواقع، نبود مدل‌ها و راهنماهای طراحی اقدامات و محصولات فرهنگی است. ازآنجاکه طراحی روش‌شناسی‌ها، روش‌ها، تکنیک‌ها و ابزارهای پشتیبان طراحی اقدامات فرهنگی، ...  بیشتر

راهکارهای برون‌رفت از چالش‌های تقریب مذاهب اسلامی در حوزه بین‌الملل بر اساس دیدگاه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله)

حمیدرضا حقیقی قمصری؛ سید ابوالحسن نواب؛ سید حمید جزایری

دوره 3، شماره 3 ، آذر 1402، ، صفحه 9-42

https://doi.org/10.22083/scsj.2024.424507.1129

چکیده
  تقریب مذاهب اسلامی، آرمان مشترک مسلمانان جهان، از دیرباز مورد توجه پیشوایان دینی و دین‌شناسان شیعه و سنی بوده است. تقریب مذاهب در حوزه بین‌الملل ازجمله موضوعات مهم جهان اسلام است که موانع و چالش‌های خاص خود را دارد و تلاش برای یافتن راهکارهای مناسب برای برون‌رفت از این چالش‌ها باعث تسریع فرایند مذاکره و تعامل بین مذاهب مختلف می‌شود. ...  بیشتر

ارزیابی راهبردهای هلدینگ تِنسِنت چین در ایجاد پیام‌رسان‌های اجتماعی؛ با تأکید بر مطالعهٔ پیام‌رسان «وی‌چت»

مجید سلیمانی ساسانی

دوره 2، شماره 3 ، آذر 1401، ، صفحه 23-54

https://doi.org/10.22083/scsj.2023.379719.1080

چکیده
  پروژۀ پیام‌رسان وی‌چت در هلدینگ تِنسِنت‌‌ از سال 2010 آغاز شده است. البته وی‌چت تنها پروژۀ هدلینگ تِنسِنت‌‌ نیست؛ بلکه این مجموعه، تعداد زیادی برند و پروژه کلان دارد. آخرین آمارها نشان می‌دهد که وی‌چت با بیش از یک میلیارد کاربر در جایگاه پنجم رسانه‌های اجتماعی و سوم پیام‌رسان‌هاست و تنها واتساپ و مسنجر (هر دو متعلق به فیس‌بوک)، ...  بیشتر

شناسایی نظام مسائل آموزش مجازی مدارس در دوران کرونا با رویکرد فراترکیب

احسان صنعتکار؛ محسن نیازی؛ علی فرهادیان

دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1401، ، صفحه 29-56

https://doi.org/10.22083/scsj.2022.355143.1063

چکیده
  در سال­های اخیر آموزش مجازی به‌واسطه شیوع ویروس کرونا و غیرحضوری شدن آموزش­ها، پژوهش‌­های متعددی پیرامون وضعیت شناسی آموزش مجازی مدارس منتشر شده است. ازاین‌رو هدف پژوهش پیش‌رو، شناسایی مسائل آموزش مجازی با روش فراترکیب است. بر این اساس، پس از بررسی مقالات متعدد 17 اثر انتخاب گردید. بر پایه نتایج این پژوهش، درمجموع 47 کد به‌عنوان ...  بیشتر

سیاست‌پژوهی توسعه اقتصاد فرهنگ در ایران (بررسی موانع و ارائه راهکارهای سیاستی)

داود پرچمی؛ فاطمه درخشان

دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1401، ، صفحه 29-76

https://doi.org/10.22083/scsj.2023.393354.1103

چکیده
  تمرکز بر تولید، توزیع و مصرف صنایع فرهنگی با ارزش­افزوده بالا، به ­عنوان یکی از محوری­ترین مسیرهای پیشرفت، عامل توجه به اقتصاد فرهنگ در کشورهای توسعه ­یافته است. امروزه اقتصاد فرهنگ توسعه ­یافته به­عنوان قدرت جایگزین در اقتصاد سیاسی کشورها شناخته می ­شود. توسعۀ اقتصاد فرهنگ نیازمند به­کارگیری راهبردهای کارآمد و متناسب ...  بیشتر

فراتحلیل پژوهش‌های اعتیاد به اینترنت: بازه زمانی 1400-1384

طاها عشایری؛ طاهره جهان پرور؛ مریم امین؛ مسلم سوری

دوره 1، شماره 4 ، اسفند 1400، ، صفحه 31-58

https://doi.org/10.22083/scsj.2022.145949

چکیده
  اینترنت به یکی از ابزارهای مهم ارتباط افراد در جهان امروز تبدیل‌ شده است. دنیای همراه با اینترنت یا زیست‌جهان اینترنتی، ضمن اینکه دارای آثار اجتماعی (ارتباط‌گیری، افزایش مهارت اجتماعی، پیوند به دانش جهانی و استفاده از آن) و اقتصادی (سود، افزایش بازار مالی، کاهش بحران‌های مالی و دسترسی آسان به جهان اقتصاد) است، آثار منفی اجتماعی ...  بیشتر

تجربه زیسته زنان در مراکز پشتیبانی از جنگ (مورد مطالعه: کارگاه خیاطی در دانشگاه اصفهان)

زهرا عسکری دستجردی؛ علی ربانی خوراسگانی

دوره 3، شماره 3 ، آذر 1402، ، صفحه 43-68

https://doi.org/10.22083/scsj.2024.426953.1130

چکیده
  حضور زنان در فعالیت‌های اجتماعی متنوع و متکثر در فرآیند پیروزی انقلاب و بعد از آن، نوع جدیدی از کنشگری زنان را به منصه ظهور گذاشت که با نوع نقش‌آفرینی اجتماعی زن در رویکرد سنتی و مدرن تفاوت داشت. این نوع کنشگری قابلیت ارائه یک الگوی جدید را دارد که می‌تواند برای سیاست‌گذاری امروز ما در حوزه زنان الهام‌بخش باشد. فعالیت زنان در مراکز ...  بیشتر

طراحی مدل توسعه سرمایه انسانی در دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور با رویکرد سیاستهای کلی نظام اداری

محمدامین صدر؛ محمدرضا مردانی؛ غلامرضا معمارزاده طهران

دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1402، ، صفحه 43-66

https://doi.org/10.22083/scsj.2024.449174.1162

چکیده
  توسعه منابع انسانی از اصلی­ترین اولویت­ها در نظام جمهوری اسلامی است لذا اهتمام مراکز آموزشی کشور به توسعه و بهسازی منابع انسانی خود، ضرورتی انکارناپذیر است. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل توسعه سرمایه انسانی در دانشگاه­ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور با رویکرد سیاست‌های کلی نظام اداری انجام گرفته است. پژوهش از نوع تحقیقات کمی ...  بیشتر

دانشگاه و همبستگی ملی؛ تحول مفهوم فردی شهروندی به رویکرد اجتماعی

مجتبی عطارزاده

دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1402، ، صفحه 45-71

https://doi.org/10.22083/scsj.2023.390744.1099

چکیده
  تحقق مفهوم شهروندی در التزام به رعایت حقوق یکدیگر در تعامل اجتماعی، زمینۀ ایجاد همبستگی ملی را فراهم می‌سازد. بی‌تردید سرمایه‌گذاری هرچه بیشتر در حوزه «عقلانیـت فرهنگی» به معنای توانایی‌های کلامی و زبانی در تسهیل ارتباط مفاهمه‌ای، می‌تواند در نیل به این مهم مؤثر واقع شود. به‌طورکلی نهاد آموزش (آموزش‌وپرورش و آموزش عالی) ...  بیشتر

ارزیابی تأثیر قوانین و مقررات آموزش عالی بر توسعۀ مکاتب علمی در دانشگاه های ایران

مسعود عالمی نیسی؛ احمد محجوبیان

دوره 1، شماره 1 ، خرداد 1400، ، صفحه 47-74

https://doi.org/10.22083/scsj.2021.136358

چکیده
  حضور و پرورش مکاتب علمی در دانشگاه­ ها می­تواند سرمنشأ گفت­ وگوی سازنده و پیشرفت علمی شود. به­ نظر می­ رسد برخلاف بسیاری از دانشگاه­های جهان، چنین وضعیتی در دانشگاه­های کشورمان وجود ندارد؛ به عبارت دیگر، دانشگاه­ها به تقویت یک مکتب علمی خاص (اعم از داخلی یا خارجی) اهتمام نمی­ورزند و عملاً اولویت‌بندی میان نظریه­ها ...  بیشتر

حکمرانی گردشگری در تعاطیِ نظام دانایی و عقلانیت در عمل

فاطمه براتلو

دوره 3، شماره 2 ، تیر 1402، ، صفحه 49-84

https://doi.org/10.22083/scsj.2023.424270.1128

چکیده
  وفور داده­ و اطلاعات موضوعی در حوزۀ گردشگری از یک­سو و اهمیت تفکر سیستمی نظام­مند جهت دست­یابی به مزیت رقابتیِ حاصل از گردشگری از سوی دیگر علت اصلی شکل­گیری این تحقیق بوده­ و بر این اساس هدف تحقیق توصیفی ـ اکتشافی حاضر، ارائۀ الگوی شناخت توسعه‌ گردشگری در ایران است. این مهم از طریق فرامطالعۀ یافته­های کیفی 187 رساله­های ...  بیشتر

موانع اجرای خط‌مشی‌های رسانه‌ای در صداوسیما

محسن شاکری نژاد؛ مرضیه اشعری؛ سیاوش صلواتیان؛ رضا فرخ‌نژاد

دوره 2، شماره 3 ، آذر 1401، ، صفحه 55-76

https://doi.org/10.22083/scsj.2023.381796.1083

چکیده
  خط‌مشی‌گذاری در واقع نوعی برنامه‌ریزی محتوایی است که برای تولید محتوای مؤثر در رسانه، حائز اهمیت است؛ اما گاهی آنچه در عمل شاهد آن هستیم فاصلۀ نه‌چندان کم، برنامه‌های تولید شده با تصورات افراد از اجرای خط‌مشی‌ها است. کشف چرایی این فاصله برای موفقیت خط‌مشی‌ها امری لازم و ضروری است. با توجه به جایگاه و نقش معاونت سیما در راهبری ...  بیشتر

شناسایی نقش برنامه‌های رادیو در توسعه فرهنگی شهروندان تهرانی به‌منظور ارائه راهبردهای فرهنگی

زهره راهدار؛ سمیه تاجیک اسماعیلی؛ ماندانا صنیعی

دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1401، ، صفحه 57-78

https://doi.org/10.22083/scsj.2022.362969.1068

چکیده
  پژوهش پیش‌رو با هدف شناسایی نقش برنامه‌های رادیویی در توسعۀ فرهنگی شهروندان تهرانی اجرا شده است. این پژوهش، بر مبنای هدف، از نوع کاربردی و بر مبنای استراتژی از روش کیفی استفاده شده ‌است. جامعۀ آماری پژوهش را 30 نفر از نخبگان حوزۀ رسانه و فرهنگ تشکیل دادند که با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. روش گردآوری اطلاعات روش‌ میدانی ...  بیشتر

تمایل به فرزندآوری در ایران: تعیین‌کننده‌ها و محدودیت‌ها

میلاد بگی؛ رسول صادقی؛ علی حاتمی

دوره 1، شماره 4 ، اسفند 1400، ، صفحه 59-80

https://doi.org/10.22083/scsj.2022.149113

چکیده
  در جوامع مدرن امروزی که زوجین تا حد زیادی امکان تصمیم‌گیری درمورد تعداد فرزندان و زمان به دنیا آوردن آن‌ها را دارند، ترجیحات و تمایلات باروری مهم‌ترین تعیین‌کننده‌های رفتار باروری به شمار می‌رود. هدف مطالعۀ پیش رو بررسی تمایلات فرزندآوری افراد ازدواج‌کردۀ همسردار و عوامل مؤثر بر آن و نیز موانع و محدودیت‌های تمایل به داشتن فرزند ...  بیشتر

بررسی عوامل مؤثر بر رفتار شهروندی سازمانی در ایران (فراتحلیلی از تحقیقات موجود)

سیداحمد میرمحمدتبار

دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1402، ، صفحه 67-88

https://doi.org/10.22083/scsj.2024.447212.1155

چکیده
  رفتار شهروندی سازمانی یک مفهوم جدید در حوزه شهروندی در سازمان است و به رفتارهای داوطلبانه افراد اشاره دارد که بر سازمان تأثیر می‌گذارد. توجه به موضوع رفتار شهروندی سازمانی باعث شد که در سال­های اخیر تحقیقات زیادی درباره عوامل مؤثر بر رفتار شهروندی در محیط­های سازمانی انجام شود. به دلیل انجام متعدد تحقیقات با موضوع رفتار شهروندی ...  بیشتر

فراترکیب مطالعات کارآمدی سازمان های فرهنگی

طاهره اکبری؛ عباسعلی قیومی؛ اسماعیل کاوسی؛ محسن عامری شهرابی

دوره 3، شماره 3 ، آذر 1402، ، صفحه 69-94

https://doi.org/10.22083/scsj.2024.423118.1125

چکیده
  مطالعۀ نظام­مند پژوهش­های متعدد موجود که جنبه­های مختلف کارآمدی سازمان‌های فرهنگی را به صورت پراکنده بررسی نموده­اند، می­تواند نقشه دانشی کارآمدی سازمانی در داخل کشور را ترسیم نماید. هدف این مقاله ترسیم دانش موضوعی کارآمدی سازمانی از طریق بررسی ویژگی­های دانش انباشته آن از نظر شکلی، روشی و محتوایی در مطالعات می­باشد ...  بیشتر

تأثیر ارزشهای ملی فرهنگی بر تصمیم‌گیری‌ افراد برای سهم‌بری در اقتصاد اشتراکی رفاقتی

مصطفی حیدری هراتمه

دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1402، ، صفحه 73-91

https://doi.org/10.22083/scsj.2023.400579.1115

چکیده
  اقتصاد اشتراکی در مطبوعات و فرهنگ و هنر برای توصیف بازارهای با واسطه اینترنت، استفاده می شود که افراد را قادر می سازد با پرداخت هزینه، به طور موقت به یک محصول دست یابند. با این حال، عده ای هستند که استفاده از این برچسب را مورد انتقاد قرار داده اند زیرا اشتراک گذاری به معنای واقعی، دلالت بر یک رفتار اجتماعی غیر متقابل و بدون مبادله پولی ...  بیشتر

موانع پیاده‌سازی سیاست‌های فرهنگی در ایران (با تأکید بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش)

ازیتا اخلاقی

دوره 1، شماره 1 ، خرداد 1400، ، صفحه 75-104

https://doi.org/10.22083/scsj.2021.136356

چکیده
  پیاده‌سازی یکی از مهم‌ترین مراحل سیاستگزاری و برنامه‌ریزی فرهنگی به شمار می‌رود و بنا به تجربۀ جهانی، موانع اجرایی می­توانند باعث شکست در برنامه­ها و سیاست­های بالادستی شوند. این پژوهش به بررسی موانع اجرای سیاست­های فرهنگی در ایران با رویکرد بازیگرمحور می­پردازد. پرسش اصلی پژوهش حاضر آن است که مهم­ترین موانع اجرایی ...  بیشتر