مقاله پژوهشی
دلالت‌های سیاست‌گذاری رسانه؛‌ مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی

مصطفی کریمی؛ اکبر نصراللهی کاسمانی؛ عبدالکریم خیامی

دوره 2، شماره 3 ، آذر 1401، صفحه 9-22

https://doi.org/10.22083/scsj.2023.355748.1078

چکیده
  بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان یکی از برجسته‌ترین اسناد راهبردی انقلاب اسلامی به موضوعات مهمی همچون علم و فناوری، اخلاق و معنویت، اقتصاد و تولید، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و ... پرداخته و علاوه بر ترسیم آرمان‌ها و تعیین اهداف، به الزامات و چالش‌ها نیز توجه داشته و به‌‌عنوان عصاره چهار دهه تجربه ارزشمند، نه فقط سرشت و سرگذشت ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارزیابی راهبردهای هلدینگ تِنسِنت چین در ایجاد پیام‌رسان‌های اجتماعی؛ با تأکید بر مطالعهٔ پیام‌رسان «وی‌چت»

مجید سلیمانی ساسانی

دوره 2، شماره 3 ، آذر 1401، صفحه 23-54

https://doi.org/10.22083/scsj.2023.379719.1080

چکیده
  پروژۀ پیام‌رسان وی‌چت در هلدینگ تِنسِنت‌‌ از سال 2010 آغاز شده است. البته وی‌چت تنها پروژۀ هدلینگ تِنسِنت‌‌ نیست؛ بلکه این مجموعه، تعداد زیادی برند و پروژه کلان دارد. آخرین آمارها نشان می‌دهد که وی‌چت با بیش از یک میلیارد کاربر در جایگاه پنجم رسانه‌های اجتماعی و سوم پیام‌رسان‌هاست و تنها واتساپ و مسنجر (هر دو متعلق به فیس‌بوک)، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
موانع اجرای خط‌مشی‌های رسانه‌ای در صداوسیما

محسن شاکری نژاد؛ مرضیه اشعری؛ سیاوش صلواتیان؛ رضا فرخ‌نژاد

دوره 2، شماره 3 ، آذر 1401، صفحه 55-76

https://doi.org/10.22083/scsj.2023.381796.1083

چکیده
  خط‌مشی‌گذاری در واقع نوعی برنامه‌ریزی محتوایی است که برای تولید محتوای مؤثر در رسانه، حائز اهمیت است؛ اما گاهی آنچه در عمل شاهد آن هستیم فاصلۀ نه‌چندان کم، برنامه‌های تولید شده با تصورات افراد از اجرای خط‌مشی‌ها است. کشف چرایی این فاصله برای موفقیت خط‌مشی‌ها امری لازم و ضروری است. با توجه به جایگاه و نقش معاونت سیما در راهبری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
شناسایی و رتبه‌بندی عوامل قومی مؤثر بر برند ملی با استفاده از فرایند آزمون کیو

سجاد کردانی؛ زهرا خرازی محمدوندی آذر؛ محمد سلطانی فر

دوره 2، شماره 3 ، آذر 1401، صفحه 77-108

https://doi.org/10.22083/scsj.2023.367598.1072

چکیده
  برندسازی ملی در هر کشوری به‌عنوان یک دارایی، شناسه و هویت از جایگاه قابل‌توجهی برخوردار است و بسیاری از کشورها، برای تحکیم موقعیت خود در صحنۀ جهانی بدان اهمیت می‌دهند. گروه‌های قومی نیز که بخشی از تاریخ، فرهنگ، هویت، رفتار و جمعیت کشور را شکل می‌دهند، در فرایند برندسازی ملی نقش‌آفرینی می‌کنند. از همین‌رو مقالۀ حاضر در چارچوب ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
شناسایی و تحلیل چارچوب سیاست‌گذاری فرهنگی جهت ایجاد تحول هویت فرهنگی جوانان استان ایلام

طاهر سلیمانی؛ علیرضا صامت؛ عباسعلی قیومی؛ اسماعیل کاوسی؛ علی رشیدپور

دوره 2، شماره 3 ، آذر 1401، صفحه 109-134

https://doi.org/10.22083/scsj.2023.376403.1077

چکیده
  یکی از موضوع‌‌هایی که باید در همۀ جوامع به آن توجه شود، موضوع تقویت هویت فرهنگی است. تقویت هویت فرهنگی همبستگی اجتماعی در جامعه را تقویت می‌کند و علاوه بر آن انسجام اجتماعی و نشاط اجتماعی در جامعه را افزایش می‌دهد. از دیگر مزیت‌‌های تقویت هویت فرهنگی، جامعه‌پذیری مناسب افراد است. پژوهش پیش‌رو، در همین راستا به شناسایی و تحلیل ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی زبان‌شناختی حسن تعبیر در برنامه‌های شبکۀ استانی تلویزیون به‌منظور ارائۀ راهبردهای فرهنگی

مریم تفرجی یگانه؛ نعمت جهانفر؛ زهرا دریکوند

دوره 2، شماره 3 ، آذر 1401، صفحه 135-150

https://doi.org/10.22083/scsj.2022.366323.1071

چکیده
  هدف از پژوهش پیش‌رو، بررسی زبان‌شناختی حسن تعبیر به‌عنوان مؤلفه تأثیرگذار در زبان و فرهنگ در برنامه‌های تلویزیونی است؛ بنابراین، این پژوهش بر مبنای هدف و استراتژی از نوع کاربردی، توصیفی ـ تحلیل محتوا می­باشد. حسن تعبیر از ابزارهای زبانی است که باعث تقویت و افزایش نزاکت اجتماعی گویشوران زبان می­شود. گویشوران هر زبان به جای واژه­های ...  بیشتر