انصاری، فرشته (1383). تاملی در انسانشناسی آموزشوپرورش، نامه انسانشناسی، 3(6)، 201 – 211.
امینی، محمد (1391). تبیین برنامه درسی چندفرهنگی و چگونگی اجرای آن در نظام برنامهریزی درسی ایران، فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، 7(26)، 11-32.
امینپور، فاطمه (1393). انسانشناسی فرهنگی، برگرفتهاز سایت:
اتکینسون، ریتا اِل و همکاران (1385). روانشناسی هیلگارد، ترجمۀ محمدنقی براهنی، تهران: رشد.
انواری، زهره (1395). انسانشناسی زیستی در قرن بیستویکم،
نشریه پژوهشهای انسانشناسی ایران، 6(1)، 135-153. doi:
10.22059/ijar.2016.60819
بحرانی، مرتضی (1389). میانرشتهای بهمثابه مسئولیت: نگاهی هنجاری، مجله مطالعات میانرشتهای، 3(1)، 1-20.
بیتس، دانیل؛ پلاگ، فرد (1390). انسان شناسی فرهنگی، ترجمۀ محسن ثلاثی، تهران: نشر علمی.
پهلوان، چنگیز (1390). فرهنگشناسی، چاپ سوم تهران: نشر قطره.
تبریزی، منصوره (1393). تحلیل محتوای کیفی از منظر رویکردهای قیاسی و استقرایی. فصلنامه علوم اجتماعی، 21(64)، 105-138.
تقیزادگان، معصومه (1388). نظری بر هفت جلدی انسانشناسی ادگار مورن: انسانیت انسان. مجله کتاب ماه علوم اجتماعی، شماره 16، 90-98.
خسروپناه، عبدالحسین؛ میرزایی، رضا (1389). چیستی انسانشناسی، مجله انسانپژوهی دینی، 7(24)، 63-35.
ریویر، کلود (1379). درآمدیبر انسانشناسی، ترجمۀ ناصر فکوهی، تهران: نشر نی.
رولاند، اس (1387). میانرشتگی، در مجموعه مقالات مبانی نظری و روششناسی مطالعات میانرشتهای، 3-42.
ساروخانی، باقر (1370). درآمدی بر دایرهالمعارف علوم اجتماعی، تهران: کیهان.
شمشیری، بابک (1395). طرحی نو در انسانشناسی اسلامی، تهران: نگاه معاصر.
شارعپور، محمود (1392). جامعهشناسی آموزشوپرورش، تهران: سازمان چاپ و انتشارات وابستهبه امور خیریه.
صادقی، علیرضا (1391). ویژگیها و ضرورتهای برنامه درسی چندفرهنگی (بررسی چالشها و ارائه راهبردها)، راهبرد فرهنگ، 17و 18، 93-121.
عراقیه، علیرضا؛ فتحی واجارگاه، کوروش؛ فروغی ابری، احمدعلی؛ فاضلی، نعمتاله (1390). قومیت، پدیدهای آکسیمورون در برنامه درسی صریح مدارس متوسطه ایران، فصلنامه نوآوریهای آموزشی،10 (40)، 57-86.
فاضلی، نعمتاله (1399). فایل صوتی سخنرانی با عنوان مسئله آموزش. برگرفته از صفحه تلگرامی «دکتر نعمتاله فاضلی».
فاضلی، نعمتاله؛ مرادی، کامران (1399). مطالعه تاریخمند و دیالکتیکی سیر پیدایش مطالعات فرهنگی؛ مطالعات فرهنگی بهمثابه سنتزی نوین، فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 16(61)، 11-33. doi: 10.22034/jcsc.2020.40509
فاضلی، نعمتاله (1390). مردمنگاری آموزش، تهران: نشر علم.
فاضلی، نعمتاله (1389). مدرسه و مدرنیته: مردمنگاری تجارب دانشآموزی در مدرسه روستایی. مجله در فرهنگ و آموزش.
فاضلی، نعمتاله (1388). انسانشناسی مدرن در ایران معاصر، تهران: انتشارات نسل آفتاب.
فکوهی، ناصر (1386). تاریخ اندیشه و نظریههای انسانشناسی، تهران: نشر نی.
فکوهی، ناصر (1385). فرهنگ ملی، فرهنگهای قومی- جماعتی و بازار اقتصاد صنعتی، نشریه جامعهشناسی ایران، 7(1)، 126-148.
قادری، مصطفی (1389). نظریه انتقادی تعلیموتربیت: نقد برنامه درسی مدرنیته و سرمایهداری متاخر، تهران: یادواره کتاب.
قرائیمقدم، امانالله (1382). انسانشناسی فرهنگی (مردمشناسی فرهنگی)، تهران: ابجد.
کرین، ویلیام (1398). نظریههای رشد، مفاهیم وکاربردها، ترجمۀ غلامرضا خوینژاد و علیرضا رجائی، تهران: رشد.
لطفآبادی، حسین ( 1385). رویکردی نو به فلسفه تعلیموتربیت، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 6(2)، 11-42.
لیتل و سوسمان (2007). تاریخچه انسانشناسی زیستی، ترجمۀ یوسف سرافراز، بازیابی از:
http://anthropology.ir/article/27407.html
ملکی، حسن (1385). دیدگاه برنامه درسی فطری- معنوی مبتنیبر فلسفه تعلیموتربیت اسلامی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
نیکنام، زهرا؛ مهرمحمدی، محمود؛ فاضلی، نعمتاله؛ فردانش، هاشم (1390). آموزش علوم تجربی و فرهنگ: تبیین انسانشناختی یادگیری علوم تجربی، فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، 6(20)، 8-26.
نلر، جورج (1388). انسانشناسی تربیتی، ترجمۀ محمدرضا آهنچیان و یحیی قائدی، تهران: آییژ.
واعظی، احمد (1377). انسان از دیدگاه اسلام، تهران: سمت.
هیلند اریکسون، توماس؛ سیورت نیلسن، فین (1387). تاریخ انسانشناسی (از آغاز تا امروز)، ترجمۀ علی بلوکباشی، تهران: انتشارات گلآذین.
Aikenhead, Glen .S. (2008). Science education: border crossing into the subculture of science. Studies in Science Education, 27, pp.1-52.
Ansari, F. (2013). "Reflection on the Anthropology of Education", Anthropology Letter, 3(6) ,pp. 201-211. [In Persian]
Aminpour, F. (2013). "Cultural Anthropology", taken from the site:
Atkinson, R.L. & colleagues. (2006). Hilgard's psychology, translated by Mohammad Naghi Baraheni, Tehran: Roshd.
Anwari, Z. (2015). "Biological Anthropology in the 21st Century", Journal of Iranian Anthropological Research, Vol 6(1), pp. 135-153. doi:
10.22059/ijar.2016.60819 [In Persian]
Amini, M. (2012). An Explanation of Multicultural Curriculum and It’s Implementation in Iran’s Curriculum Development System،Journal of Curriculum Studies (J.C.S.). Vol.7 (26); 2012, pp.11-32. [In Persian]
Araghieh, A., Fathi Vajargah, K., Foroughi Abari, A.A., & Fazeli, N. A. (2011). Ethnicity: An oxymoron phenomenon in Iran’s explicit secondary education curriculum, Educational innovations quarterly, number 4, 10th year,pp.57-86. [In Persian]
Bahrani, M. (2010). "Interdisciplinarity as a responsibility: a normative view", Journal of Interdisciplinary Studies, vol 3(1), pp. 1-20. [In Persian]
Bates, D.,& Plag, F. (2013), Cultural Anthropology, translated by Mohsen Salasi, Tehran: Scientific Publishing.
Costa,V .B. (1995). When science is another world: Relationships between worlds of family, friends, school, and science. Science Education, 79(3), pp.313-333.
doi.org/10.1002/sce.3730790306
Cobern, W. W.) 2000). The Nature of Science and the Role of Knowledge and Belief, Science & Education 9(3), 000–000. doi:
10.1023/A:1008747309880
Dika, S.L.,& Singh ,K. (2002). Applications of Social Capital in Educational Literature: A Critical Synthesis, Review of Educational Research, 72(1),pp. 31–60.
doi.org/10.3102/00346543072001031
Erickson, F,. et al. (2008). Students' Experience of School Curriculum: The everyday Circumstances of Granting and Assent to Learn in the SAGE Handbook of Curriculum and Instruction. Connenlly, F(Ed.). London: SAGE Publications.
Fazeli, N.A. (2020). The audio file of the lecture titled "Education Issue". Taken from the telegram page of "Dr. Nemat Allah Fazeli".
Fazeli, N.A,.& Moradi,K (2019). "Historical and dialectical study of the emergence of cultural studies; cultural studies as a new synthesis", quarterly journal of the Iranian Association for Cultural Studies and Communication, Year 16, No. 61, pp. 11-33.
doi: 10.22034/jcsc.2020.40509 . [In Persian]
Fazeli, N.A. (2011). Ethnography of education, Tehran: Science.
Fazeli, N.A. (2010). School and modernity: ethnography of student experiences in a rural school. Journal in culture and education. [In Persian]
Fazeli, N.A. (2009). Modern Anthropology in Contemporary Iran, Tehran: Nasle Aftab Publications.
Fakuhi, N. (2007). History of anthropological thought and theories, Tehran: Ney Publishing.
Fakuhi, N. (2006). National Culture, Ethnic-Community Cultures and Industrial Economy Market, Iranian Sociology Journal, No. 7(1),pp.126-148.
Fernandez، M. (2010). The responsibility for multicultural education :an ethics of
teaching and learning . Retrieved from http:// www.Scu.edu/ethics.
Genzo,. & Kottak, C.P. (2012) Culture: NewYork: McGaw Hill
Hyland Erickson, T,. & Sievert Nielsen, F. (2008). History of Anthropology (from the beginning to today), translated by Ali Blokbashi, Tehran: Gol Azin Publications.
Khosropanah, A.H,.& Mirzaei, R. (2010). "What is anthropology", Journal of Religious Anthropology, 7(24),pp.63-35. [In Persian]
Crane, W. (2019).Theories of growth, concepts and applications, translated by Gholam-Reza Khoinejad and Alireza Rajaei, Tehran: Roshd.
Waaezi, A. (1998). Man from the perspective of Islam, Tehran: Samt.
Latour, B. (1987). Science in action. Camebridge, Massachusetts: Harvard University Press.
Lemke, J. L. (2001). Articulating communities: Sociocultural perspectives on science education. Journal of Research in Science Teaching, 38,pp. 296–316.
Lotfabadi, H. (2006). "A new approach to the philosophy of education", Quarterly Journal of Educational Innovations, No. 20, Year 6(2), pp.11-42. [In Persian]
Maleki, H. (2006). The view of natural-spiritual curriculum "based on the philosophy of Islamic education", Tehran: Institute of Humanities and Cultural Studies. [In Persian]
Mellucci, A,. & Avritzer, L. (2000). Complexity, Cultural Pluralism and Democrac: collective action in the public spac. Social Science Information, Vol 39(4). doi:10.1177/053901800039004001
Niknam, Z,. Mehromhammadi, M,. Fazeli, N. A,. & Fardanesh, H. (2011). "Teaching experimental sciences and culture: anthropological explanation of learning experimental sciences", Journal of Curriculum Studies , 6th year, number 20, pp. 8-26. [In Persian]
Neller, G. (2009). Educational anthropology, translated by Mohammad Reza Ahanchian and Yahya Qaedi, Tehran: Aiezh Publications.
Pahlavan, CH. (2010). Cultural studies, Tehran: Drops Publishing House, third edition.
Qaderi, M. (2010). Critical theory of education: Criticism of the curriculum of modernity and late capitalism, Tehran: Yadvare Ketab.
Qarai-Moghadam, A.A. (2003). Cultural anthropology (cultural Ethnography), Tehran: Abjad.
Rahmani, J. (2013). "Cultural Studies: Interdisciplinarity and Anthropology", Quarterly Journal of Interdisciplinary Studies in Humanities, Vol 5(3),pp.1-19.
https:doi.org/10.7508/isih.2014.19.001 [In Persian]
Rivière, C. 2001). An introduction to anthropology, translated by Nasser Fakuhi, Tehran: Ney Publishing.
Roland, S. (2008). "Interdisciplinarity", in the collection of articles on the theoretical foundations and methodology of interdisciplinary studies (2008). pp. 3-42.
Spindler, G.D. (2000). Beth Anne: A Case Study of Culturally Defined Adjustment and Teacher Perceptions. In G.D. Spindler (Ed.). Education and Cultural Process: Anthropological Approaches (2nd ed., pp. 230-244). Prospect Heights. IL: Waveland Press.
Stinson, S., Bogin, B., & O'Rourke, D. (Eds.). (2012). Human biology: an evolutionary and biocultural perspective. John Wiley & Sons.
Stanford, C,. Allen, J.S,. & Antón, S,C. (2019). Biological Anthropology. 4th edition: Pearson.
Sarukhani, B. (1991). Introduction to Encyclopedia of Social Sciences, Tehran: Keihan.
Shamshiri,B. (2016). A new project in Islamic anthropology, Tehran: contemporary view.
sharepour, M. (2013). Sociology of Education, Tehran: Charitable Printing and Publishing Organization.
Sadeghi, A. (2012). "Features and necessities of multicultural curriculum (examination of challenges and presentation of strategies)", Culture Strategy, 17th and 18th issue,pp.93-121. [In Persian]
Tabrizi, M. (2013). Qualitative content analysis from the perspective of analogical and inductive approaches. Social Sciences Quarterly, 21(64), pp. 105-138. doi:
https://doi.org/10.22054/qjss.2014.344 [In Persian]
Taghizadegan, M. (2009). "A comment on the seven volumes of Edgar Moran's anthropology: human humanity". Social Science Monthly Review, number 16, pp. 90-98. [In Persian]
Wolcott, H.F. (1991). Propriospect and the acquisition of culture. Anthropology and Education Quarterly, 22,pp. 251–273.
https://doi.org/10.1525/aeq.1991.22.3.05x1052l