تعلیم‌وتربیت با رویکرد انسان‌شناسی فرهنگی؛ چیستی و مؤلفه‌ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران elham.zareh70@gmail.com

2 دانشیار، گروه مبانی تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران (نویسنده مسئول)، bshamshiri@rose.shirazu.ac.ir

3 استادیار، گروه مبانی تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران mhkarimi@rose.shirazu.ac.ir

4 استادیار گروه مبانی تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران shshahsani@yahoo.com

10.22083/scsj.2024.428992.1131

چکیده

مقاله حاضر ضمن تأکید بر اینکه انسان موجودی فرهنگی است و تمام ابعاد زندگی وی متأثر از فرهنگ است، با رویکردی بینا­رشته­ای، به بررسی چیستی، چرایی، ابعاد و مؤلفه‌های تعلیم­وتربیت از منظر انسان­شناسی فرهنگی و لزوم توجه به چنین رویکردی در نظام­های آموزشی برای به­دست­آوردن شناخت و فهم همه­جانبه و مطلوب از انسان و سپس برنامه­ریزی برای وی می­پردازد. مقاله با رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوای استقرایی انجام گرفته و پاسخ­دادن به پرسش­هایی همچون این­که منظور از انسان­شناسی فرهنگی چیست و مؤلفه‌های اساسی آن کدامند؟ و ملاحظات انسان­شناسی فرهنگی در تعلیم­وتربیت و ویژگی­ها و مؤلفه‌های تعلیم­وتربیت از منظر این رویکرد کدام است؟ را وجهه همت خود قرار می­دهد. یافته­ها حاکی از آن است که انسان­شناسی فرهنگی با داشتن نگاهی کل­گرایانه، جامع و درونی به انسان و مسائل وی، از دید وی به جهان می­نگرد و بصیرت­هایی جدید و توصیفی دقیق­تر از آنچه در درون و برون وی رخ می‌دهد، ارائه می­دهد. انسان­شناسی فرهنگی با درنظرگرفتن فرهنگ به­مثابه نرم­افزار ذهن که می­تواند در نوع مواجهه کودک با آموزش­های مدرسه­ای اثرگذار باشد، معتقد است با داشتن نگاه فرهنگی به آموزش، بسیاری از امور انسانی که مسئله می­پنداریم یا شناخت نادرستی از آن داریم، به­درستی موردبررسی و حل قرار می­گیرد و حتی در بسیاری از موارد منحل خواهد شد. بدین­ترتیب موجب تسهیل، معنادارشدن، عمق­بخشیدن به یادگیری و تحول دید دست­اندرکاران به مسائل، روش­ها، محتواها و سایر عوامل مؤثر در آموزش­وپرورش خواهد شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Education With the Approach of Cultural Anthropology; What And Components

نویسندگان [English]

  • Elham Zareh 1
  • babak Shamshiri 2
  • Mohammad Hassan Karimi 3
  • Shahrzad Shahsani 4
1 PhD Student in Philosophy of Education, Faculty of Education and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran. elham.zareh70@gmail.com
2 Associate Professor, Faculty of Education and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran. (Corresponding author) bshamshiri@rose.shirazu.ac.ir
3 Assistant Professor, Faculty of Education and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran. mhkarimi@rose.shirazu.ac.ir
4 Assistant Professor, Faculty of Education and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran. shshahsani@yahoo.com
چکیده [English]

While emphasizing that man is a cultural being and all aspects of his life are affected by culture, with an interdisciplinary approach, this article investigates what, why, dimensions and components of education from the perspective of cultural anthropology and the need to pay attention to such an approach in Educational systems aim to gain comprehensive and favorable knowledge and understanding of humans and then plan for them The article was conducted with a qualitative approach and inductive content analysis method and answered questions such as what is meant by cultural anthropology and what are its basic components? And what are the considerations of cultural anthropology in education and what are the characteristics and components of education from the perspective of this approach? makes it the face of his efforts. The findings indicate that cultural anthropology, having a holistic, comprehensive and internal view of man and his issues, looks at the world from his perspective and has new insights and a more accurate description of what happens inside and outside of him. provides Cultural anthropology, by considering culture as a software of the mind that can be effective in the way a child encounters school education, believes that by having a cultural view of education, many human affairs that we think are problematic or have a wrong understanding of them, are correctly It will be investigated and resolved and even dissolved in many cases. In this way, it will facilitate, make meaningful, deepen the learning and change the perspective of those involved in issues, methods, contents and other effective factors in education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education
  • Cultural Anthropology
  • Nature And Components
 
 
انصاری، فرشته (1383). تاملی در انسان­شناسی آموزش­وپرورش، نامه انسان­شناسی، 3(6)، 201 – 211.
امینی، محمد (1391). تبیین برنامه درسی چندفرهنگی و چگونگی اجرای آن در نظام برنامه­ریزی درسی ایران، فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، 7(26)، 11-32.
امین­پور، فاطمه (1393). انسان­شناسی فرهنگی، برگرفته­از سایت:
اتکینسون، ریتا اِل و همکاران (1385). روانشناسی هیلگارد، ترجمۀ محمدنقی براهنی، تهران: رشد.
انواری، زهره (1395). انسان­شناسی ‌زیستی‌ در ‌قرن ‌بیست‌­و‌یکم، نشریه پژوهش­های انسان‌شناسی ایران، 6(1)، 135-153.  doi:10.22059/ijar.2016.60819
بحرانی، مرتضی (1389). میان­رشته­ای به­مثابه مسئولیت: نگاهی هنجاری، مجله مطالعات میان­رشته­ای، 3(1)، 1-20.
بیتس، دانیل؛ پلاگ، فرد (1390). انسان شناسی فرهنگی، ترجمۀ محسن ثلاثی، تهران: نشر علمی.
پهلوان، چنگیز (1390). فرهنگ­شناسی، چاپ سوم تهران: نشر قطره.
تبریزی، منصوره (1393). تحلیل محتوای کیفی از منظر رویکردهای قیاسی و استقرایی. فصلنامه علوم اجتماعی، 21(64)، 105-138.  
تقی­زادگان، معصومه (1388). نظری بر هفت جلدی انسان­شناسی ادگار مورن: انسانیت انسان. مجله کتاب ماه علوم اجتماعی، شماره 16، 90-98.
خسروپناه، عبدالحسین؛ میرزایی، رضا (1389). چیستی انسان­شناسی، مجله انسان­پژوهی دینی، 7(24)، 63-35.
رحمانی، جبار (1392). فرهنگ­شناسی: میان­رشتگی و علم انسان­شناسی، فصلنامه مطالعات میان­رشته­ای در علوم انسانی، 5(3)، 1-19. https:doi.org/10.7508/isih.2014.19.001
ریویر، کلود (1379). درآمدی­بر انسان­شناسی، ترجمۀ ناصر فکوهی، تهران: نشر نی.
رولاند، اس (1387). میان­رشتگی، در مجموعه مقالات مبانی نظری و روش­شناسی مطالعات میان­رشته­ای، 3-42.
ساروخانی، باقر (1370). درآمدی بر دایره­المعارف علوم اجتماعی، تهران: کیهان.
شمشیری، بابک (1395). طرحی نو در انسان­شناسی اسلامی، تهران: نگاه معاصر.
شارع­پور، محمود (1392). جامعه­شناسی آموزش­وپرورش، تهران: سازمان چاپ و انتشارات وابسته­به امور خیریه.
صادقی، علیرضا (1391). ویژگی­ها و ضرورت­های برنامه درسی چندفرهنگی (بررسی چالش­ها و ارائه راهبردها)، راهبرد فرهنگ، 17و 18، 93-121.
عراقیه، علیرضا؛ فتحی واجارگاه، کوروش؛ فروغی ابری، احمدعلی؛ فاضلی، نعمت­اله (1390). قومیت، پدیده­ای آکسیمورون در برنامه درسی صریح مدارس متوسطه ایران، فصلنامه نوآوری­های آموزشی،10 (40)، 57-86.
فاضلی، نعمت­اله (1399). فایل صوتی سخنرانی با عنوان مسئله آموزش. برگرفته ­از صفحه تلگرامی «دکتر نعمت­اله فاضلی».
فاضلی، نعمت­اله؛ مرادی، کامران (1399). مطالعه تاریخ­مند و دیالکتیکی سیر پیدایش مطالعات فرهنگی؛ مطالعات فرهنگی به­مثابه سنتزی نوین، فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 16(61)، 11-33. doi: 10.22034/jcsc.2020.40509
فاضلی، نعمت­اله (1390). مردم­نگاری آموزش، تهران: نشر علم.
فاضلی، نعمت­اله (1389). مدرسه و مدرنیته: مردم­نگاری تجارب دانش­آموزی در مدرسه روستایی. مجله در فرهنگ و آموزش.
فاضلی، نعمت­اله (1388). انسان­شناسی مدرن در ایران معاصر، تهران: انتشارات نسل آفتاب.
فکوهی، ناصر (1386). تاریخ اندیشه و نظریه­های انسان­شناسی، تهران: نشر نی.
فکوهی، ناصر (1385). فرهنگ ملی، فرهنگ­های قومی- جماعتی و بازار اقتصاد صنعتی، نشریه جامعه­شناسی ایران، 7(1)، 126-148.
قادری، مصطفی (1389). نظریه انتقادی تعلیم­وتربیت: نقد برنامه درسی مدرنیته و سرمایه‌داری متاخر، تهران: یادواره کتاب.
قرائی­مقدم، امان‌الله (1382). انسان‌شناسی فرهنگی (مردم‌شناسی فرهنگی)، تهران: ابجد.
کرین، ویلیام (1398). نظریه­های رشد، مفاهیم وکاربردها، ترجمۀ غلام­رضا خوی­نژاد و علیرضا رجائی، تهران: رشد.
لطف­آبادی، حسین ( 1385). رویکردی نو به فلسفه تعلیم­وتربیت، فصلنامه نوآوری­های آموزشی، 6(2)، 11-42.
لیتل و سوسمان (2007). تاریخچه انسان­شناسی زیستی، ترجمۀ یوسف سرافراز، بازیابی از:
http://anthropology.ir/article/27407.html
ملکی، حسن (1385). دیدگاه برنامه درسی فطری- معنوی مبتنی­بر فلسفه تعلیم­وتربیت اسلامی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
نیکنام، زهرا؛ مهرمحمدی، محمود؛ فاضلی، نعمت­اله؛ فردانش، هاشم (1390). آموزش علوم تجربی و فرهنگ: تبیین انسان­شناختی یادگیری علوم تجربی، فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران،  6(20)، 8-26.
نلر، جورج (1388). انسان­شناسی تربیتی، ترجمۀ محمدرضا آهنچیان و یحیی قائدی، تهران: آییژ.
واعظی، احمد (1377). انسان از دیدگاه اسلام، تهران: سمت.
هیلند اریکسون، توماس؛ سیورت نیلسن، فین (1387). تاریخ انسان­شناسی (از آغاز تا امروز)، ترجمۀ علی بلوکباشی، تهران: انتشارات گل­آذین.
Aikenhead, Glen .S. (2008). Science education: border crossing into the subculture of science. Studies in Science Education, 27, pp.1-52.
Ansari, F. (2013). "Reflection on the Anthropology of Education", Anthropology Letter, 3(6) ,pp. 201-211. [In Persian]
Aminpour, F. (2013). "Cultural Anthropology", taken from the site:
Atkinson, R.L. & colleagues. (2006). Hilgard's psychology, translated by Mohammad Naghi Baraheni, Tehran: Roshd.
Anwari, Z. (2015). "Biological Anthropology in the 21st Century", Journal of Iranian Anthropological Research, Vol 6(1), pp. 135-153. doi:10.22059/ijar.2016.60819 [In Persian]
Amini, M. (2012). An Explanation of Multicultural Curriculum and It’s Implementation in Iran’s Curriculum Development System،Journal of Curriculum Studies (J.C.S.). Vol.7 (26); 2012, pp.11-32. [In Persian]
Araghieh, A., Fathi Vajargah, K., Foroughi Abari, A.A., & Fazeli, N. A. (2011). Ethnicity: An oxymoron phenomenon in Iran’s explicit secondary education curriculum, Educational innovations quarterly, number 4, 10th year,pp.57-86. [In Persian]
Bahrani, M. (2010). "Interdisciplinarity as a responsibility: a normative view", Journal of Interdisciplinary Studies, vol 3(1), pp. 1-20. [In Persian]
Bates, D.,& Plag, F. (2013), Cultural Anthropology, translated by Mohsen Salasi, Tehran: Scientific Publishing.
Costa,V .B. (1995). When science is another world: Relationships between worlds of family, friends, school, and science. Science Education, 79(3), pp.313-333. doi.org/10.1002/sce.3730790306
Cobern, W. W.) 2000). The Nature of Science and the Role of Knowledge and Belief, Science & Education 9(3), 000–000. doi:10.1023/A:1008747309880
Dika, S.L.,& Singh ,K. (2002). Applications of Social Capital in Educational Literature: A Critical Synthesis, Review of Educational Research, 72(1),pp. 31–60. doi.org/10.3102/00346543072001031
Erickson, F,. et al. (2008). Students' Experience of School Curriculum: The everyday Circumstances of Granting and Assent to Learn in the SAGE Handbook of Curriculum and Instruction. Connenlly, F(Ed.). London: SAGE Publications.
Fazeli, N.A. (2020). The audio file of the lecture titled "Education Issue". Taken from the telegram page of "Dr. Nemat Allah Fazeli".
Fazeli, N.A,.& Moradi,K (2019). "Historical and dialectical study of the emergence of cultural studies; cultural studies as a new synthesis", quarterly journal of the Iranian Association for Cultural Studies and Communication, Year 16, No. 61, pp. 11-33.
 doi: 10.22034/jcsc.2020.40509 . [In Persian]
Fazeli, N.A. (2011). Ethnography of education, Tehran: Science.
 Fazeli, N.A. (2010). School and modernity: ethnography of student experiences in a rural school. Journal in culture and education. [In Persian]
Fazeli, N.A. (2009). Modern Anthropology in Contemporary Iran, Tehran: Nasle Aftab Publications.
Fakuhi, N. (2007). History of anthropological thought and theories, Tehran: Ney Publishing.
Fakuhi, N. (2006). National Culture, Ethnic-Community Cultures and Industrial Economy Market, Iranian Sociology Journal, No. 7(1),pp.126-148.
doi: 20.1001.1.17351901.1385.7.1.5.6 . [In Persian]
Fernandez، M. (2010). The responsibility for multicultural education :an ethics of
teaching and learning . Retrieved from http:// www.Scu.edu/ethics.
Genzo,. & Kottak, C.P. (2012) Culture: NewYork: McGaw Hill
Hyland Erickson, T,. & Sievert Nielsen, F. (2008). History of Anthropology (from the beginning to today), translated by Ali Blokbashi, Tehran: Gol Azin Publications.
Khosropanah, A.H,.& Mirzaei, R. (2010). "What is anthropology", Journal of Religious Anthropology, 7(24),pp.63-35. [In Persian]
Crane, W. (2019).Theories of growth, concepts and applications, translated by Gholam-Reza Khoinejad and Alireza Rajaei, Tehran: Roshd.
Waaezi, A. (1998). Man from the perspective of Islam, Tehran: Samt.
Latour, B. (1987). Science in action. Camebridge, Massachusetts: Harvard University Press.
Lemke, J. L. (2001). Articulating communities: Sociocultural perspectives on science education. Journal of Research in Science Teaching, 38,pp. 296–316.
Lotfabadi, H. (2006). "A new approach to the philosophy of education", Quarterly Journal of Educational Innovations, No. 20, Year 6(2), pp.11-42. [In Persian]
Little & Susman, R. (2007). History of biological anthropology, translated by Yusuf Sarafraz, retrieved from:http://anthropology.ir/article/27407.html
Maleki, H. (2006). The view of natural-spiritual curriculum "based on the philosophy of Islamic education", Tehran: Institute of Humanities and Cultural Studies. [In Persian]
Mellucci, A,. & Avritzer, L. (2000). Complexity, Cultural Pluralism and Democrac: collective action in the public spac. Social Science Information, Vol 39(4). doi:10.1177/053901800039004001
Niknam, Z,. Mehromhammadi, M,. Fazeli, N. A,. & Fardanesh, H. (2011). "Teaching experimental sciences and culture: anthropological explanation of learning experimental sciences", Journal of Curriculum Studies , 6th year, number 20, pp. 8-26. [In Persian]
Neller, G. (2009). Educational anthropology, translated by Mohammad Reza Ahanchian and Yahya Qaedi, Tehran: Aiezh Publications.
Pahlavan, CH. (2010). Cultural studies, Tehran: Drops Publishing House, third edition.
Qaderi, M. (2010). Critical theory of education: Criticism of the curriculum of modernity and late capitalism, Tehran: Yadvare Ketab.
Qarai-Moghadam, A.A. (2003). Cultural anthropology (cultural Ethnography), Tehran: Abjad.
Rahmani, J. (2013). "Cultural Studies: Interdisciplinarity and Anthropology", Quarterly Journal of Interdisciplinary Studies in Humanities, Vol 5(3),pp.1-19. https:doi.org/10.7508/isih.2014.19.001 [In Persian]
Rivière, C. 2001). An introduction to anthropology, translated by Nasser Fakuhi, Tehran: Ney Publishing.
Roland, S. (2008). "Interdisciplinarity", in the collection of articles on the theoretical foundations and methodology of interdisciplinary studies (2008). pp. 3-42.
Spindler, G.D. (2000). Beth Anne: A Case Study of Culturally Defined Adjustment and Teacher Perceptions. In G.D. Spindler (Ed.). Education and Cultural Process: Anthropological Approaches (2nd ed., pp. 230-244). Prospect Heights. IL: Waveland Press.
Stinson, S., Bogin, B., & O'Rourke, D. (Eds.). (2012). Human biology: an evolutionary and biocultural perspective. John Wiley & Sons.
Stanford, C,. Allen, J.S,. & Antón, S,C. (2019). Biological Anthropology. 4th edition: Pearson.
Sarukhani, B. (1991). Introduction to Encyclopedia of Social Sciences, Tehran: Keihan.
Shamshiri,B. (2016). A new project in Islamic anthropology, Tehran: contemporary view.
sharepour, M. (2013). Sociology of Education, Tehran: Charitable Printing and Publishing Organization.
Sadeghi, A. (2012). "Features and necessities of multicultural curriculum (examination of challenges and presentation of strategies)", Culture Strategy, 17th and 18th issue,pp.93-121. [In Persian]
Tabrizi, M. (2013). Qualitative content analysis from the perspective of analogical and inductive approaches. Social Sciences Quarterly, 21(64), pp. 105-138. doi: https://doi.org/10.22054/qjss.2014.344  [In Persian]
Taghizadegan, M. (2009). "A comment on the seven volumes of Edgar Moran's anthropology: human humanity". Social Science Monthly Review, number 16, pp. 90-98. [In Persian]
Willinsky, J. (2006). Curriculum, After Culture, Race ,Nation., studies in the cultural politics of education, 20(1) ,pp.89-112. https://doi.org/10.1080/0159630990200106
Wolcott, H.F. (1991). Propriospect and the acquisition of culture. Anthropology and Education Quarterly, 22,pp. 251–273.
https://doi.org/10.1525/aeq.1991.22.3.05x1052l