محمد سعید کیانی؛ لیلا نظری
چکیده
رسانهها از طریق تطابق یا چالش دادن نقشهای جنسیتی متداول و ترتیبدهی دیدگاههای جامعه به ورزش زنان تأثیر میگذارند. ورزش بهطورمعمول بهعنوان یک دنیای مردانه در نظر گرفته میشود و بسیاری از افراد معتقدند که ورزش زنان جذابیت کمتری دارد. هدف این تحقیق، تحلیل جامعهشناختی نقش رسانهها در ترویج نابرابری در پوشش رویدادهای ورزشی ...
بیشتر
رسانهها از طریق تطابق یا چالش دادن نقشهای جنسیتی متداول و ترتیبدهی دیدگاههای جامعه به ورزش زنان تأثیر میگذارند. ورزش بهطورمعمول بهعنوان یک دنیای مردانه در نظر گرفته میشود و بسیاری از افراد معتقدند که ورزش زنان جذابیت کمتری دارد. هدف این تحقیق، تحلیل جامعهشناختی نقش رسانهها در ترویج نابرابری در پوشش رویدادهای ورزشی است. روش تحقیق بهصورت مرور نظاممند و تحلیل منابع ثانویه انجام شد و با استفاده از تکرار و تنوع منابع، دادهها جمعآوری و تحلیل شدند. جستجوی منابع در پایگاههای اطلاعاتی معتبری مانند وبآوسیس، اسکوپوس، اشپرینگر، امرالد و الزویر و غیره انجام شد. محدوده زمانی جستجو از ژانویه 2005 تا ژوئن 2022 بود و مقالاتی که به ورزش زنان متمرکز نبودند حذف شدند. با وجود پیشرفتهای چشمگیر در ورزشهای زنان و توانایی بالای ورزشکاران زن در ایجاد نمونههای مثبت، پوشش رسانهای آنها نسبت به ورزشکاران مرد همچنان محدود است. این نابرابری در نحوه نمایش ورزشکاران زن در رسانهها به وجود آمده و باعث عدم احترام به آنها میشود. برای تسهیل موفقیت ورزش زنان، باید به آنها پوشش رسانهای باکیفیت بیشتر و جلب احترام بهعنوان ورزشکاران قدرتمند توجه کرد. تصورات جامعه از ورزش زنان تا حد زیادی تحت تأثیر رسانهها است. فقدان پوشش رسانهای باکیفیت باعث میشود ورزشکاران زن از اهمیت کمتری برخوردار شوند و فرصت کمی برای ایجاد علاقه به ورزش میدهد. تبعیضهایی که در رسانهها وجود دارد، موفقیت ورزشکاران را بیاهمیت جلوه میدهد و باعث عدم احترام جامعه میشود. برای اینکه ورزش زنان فرصتی برای موفقیت واقعی داشته باشد، باید به آنها پوشش رسانهای بیشتر و باکیفیت بالاتری داده شود که به جایگاه آنها بهعنوان ورزشکاران قدرتمند احترام بگذارد.