محمدجواد یداللهی زاده؛ محمدرضا قائمی نیک
چکیده
متناسب با هر صورتی از زندگی و نظریهای دربارۀ آن، «کار» نیز معنای متفاوتی مییابد. انقلاب اسلامی نیز جهانبینی و سبکی از زندگی را ایجاد کرد که طبیعی است معنای متفاوتی از کار را نیز رقم بزند. با توجه به نیاز جامعۀ بعد از انقلاب اسلامی به آموزش، نهضت سوادآموزی تحت تاثیر نیروی انقلاب اسلامی در سال 1358 شکل گرفت و در آن، معنایی از کار ...
بیشتر
متناسب با هر صورتی از زندگی و نظریهای دربارۀ آن، «کار» نیز معنای متفاوتی مییابد. انقلاب اسلامی نیز جهانبینی و سبکی از زندگی را ایجاد کرد که طبیعی است معنای متفاوتی از کار را نیز رقم بزند. با توجه به نیاز جامعۀ بعد از انقلاب اسلامی به آموزش، نهضت سوادآموزی تحت تاثیر نیروی انقلاب اسلامی در سال 1358 شکل گرفت و در آن، معنایی از کار سربرآورد که ویژگیهای خاص و متمایزی نسبت به دیگر معانی کار داشته است. سعی شده است تا این مفهوم و معنای کار که در نهضت سوادآموزی، با تمرکز بر نهضت سوادآموزشی در مشهد، بهعنوان مبنای فعالیت اعضاء آن بوده است، مورد پژوهش قرار گیرد. به جهت اهمیت مبانی اسلامی-ایرانی، برای فاصله گرفتن از مبانی نسبی گرایانه سعی کردهایم تا با تعدیل روششناختی در روش پدیدارشناسی این پژوهَش به سرانجام برسد و در این راستا تلاش شده است از آموزههای کربن در پدیدارشناسی استفاده شود. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که معنای حاضر در نزدِ اعضاء نهضت سوادآموزیِ مشهد که از طریق 50 مصاحبه و تحلیل دو کتاب تاریخ شفاهی در این زمینه به روش پدیدارشناسی به آنها دست یافتهایم، متناظر با معنای قرآنی از کار در مفهوم عمل محسنانه بوده است.