ارشاد استعدادی؛ مهرداد گودرزوندچگینی؛ حیدر تورانی
چکیده
پژوهش پیشرو از انواع تحقیقات کاربردی و از پژوهشهای آمیخته به شمار میآید. جامعة آماری، خبرگان و متخصصان حوزة مدیریت و رفتار سازمانی و کارکنان سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی هستند. روش نمونهگیری متخصصان (بخش کیفی تحقیق)، روش گلوله برفی و روش نمونهگیری کارکنان (بخش کمّی تحقیق) تصادفی ساده بوده است. در بخش کیفی 12 نفر و در ...
بیشتر
پژوهش پیشرو از انواع تحقیقات کاربردی و از پژوهشهای آمیخته به شمار میآید. جامعة آماری، خبرگان و متخصصان حوزة مدیریت و رفتار سازمانی و کارکنان سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی هستند. روش نمونهگیری متخصصان (بخش کیفی تحقیق)، روش گلوله برفی و روش نمونهگیری کارکنان (بخش کمّی تحقیق) تصادفی ساده بوده است. در بخش کیفی 12 نفر و در بخش کمی 187 نفر نمونه انتخاب شدند. ابزار بخش کیفی مصاحبه و بخش کمی پرسشنامه بوده است. بر اساس نتایج کیفی مشخص شد که 122 مفهوم از مطالعات علمی و تحلیل مضامین مصاحبه با خبرگان و متخصصان با محوریت مفاهیم مرتبط با موضوع تحقیق، استخراج شده است. این مفاهیم در 10 مضمون تحت مضامین سازماندهنده (سه مفهوم برای انسجام سازمانی، سه مفهوم برای عدالت سازمانی، دو مفهوم برای کیفیت زندگی شغلی و دو مؤلفه برای یادگیری سازمانی) در قالب مضامین پایه کدگذاری شدند. این متغیرها در 5 مفهوم فراگیر شامل انسجام سازمانی، فرهنگسازمانی، یادگیری سازمانی، کیفیت زندگی کاری و عدالت سازمانی طبقهبندی شدند. متغیرهای یادگیری سازمانی، فرهنگسازمانی، کیفیت زندگی کاری و عدالت سازمانی بر انسجام سازمانی تأثیر مثبت و معنادار دارد. متغیر عدالت سازمانی از طریق سه مؤلفة عدالت توزیعی، رویهای و تعاملی و متغیر انسجام سازمانی بهوسیله سه مؤلفه انسجام عاطفی، اجتماعی و ابزاری بر انسجام سازمانی اندازهگیری شده است. متغیر کیفیت زندگی شغلی از طریق دو مؤلفه نیازهای مادی و خودشکوفایی و امنیت و ارتقاء شغلی و متغیر یادگیری سازمانی بهوسیله دو مؤلفۀ توانمندسازی منابع انسانی و مدیریت دانش و نیز متغیر فرهنگسازمانی از طریق 7 شاخص، اندازهگیری شده است.