فاطمه براتلو
چکیده
وفور داده و اطلاعات موضوعی در حوزۀ گردشگری از یکسو و اهمیت تفکر سیستمی نظاممند جهت دستیابی به مزیت رقابتیِ حاصل از گردشگری از سوی دیگر علت اصلی شکلگیری این تحقیق بوده و بر این اساس هدف تحقیق توصیفی ـ اکتشافی حاضر، ارائۀ الگوی شناخت توسعه گردشگری در ایران است. این مهم از طریق فرامطالعۀ یافتههای کیفی 187 رسالههای ...
بیشتر
وفور داده و اطلاعات موضوعی در حوزۀ گردشگری از یکسو و اهمیت تفکر سیستمی نظاممند جهت دستیابی به مزیت رقابتیِ حاصل از گردشگری از سوی دیگر علت اصلی شکلگیری این تحقیق بوده و بر این اساس هدف تحقیق توصیفی ـ اکتشافی حاضر، ارائۀ الگوی شناخت توسعه گردشگری در ایران است. این مهم از طریق فرامطالعۀ یافتههای کیفی 187 رسالههای دکتری چهار دهۀ اخیر پس از انقلاب اسلامی دنبال شده است. در عمل با استفاده از تحلیل محتوای کمی به توصیف ویژگیها و خصائص جامعه موردمطالعه پرداخته شد، سپس بهمنظور بازخوانی یافتههای کیفی رسالهها، روش فراترکیب به کار گرفته شد. با مطالعه اسنادی، کدهای مربوط به مؤلفههای تأثیرگذار بر توسعه گردشگری احصا و با بازخوانیهای مکرر و در رفت و برگشتهای استقرایی- قیاسی الگوی اولیه مفهومی بهدست آمد. از ابزار سیاهۀ وارسی و نیز «برنامه مهارتهای حیاتی ارزیابی» برای ارزیابی کیفی متون پژوهش بهکار گرفته شد. با استفاده از نرمافزار مکس کیودا مجموع مطالعات گردشگری در شش دسته یا مقوله شامل گردشگری شهری با بیشترین فراوانی (190 مورد)، گردشگری پزشکی (55 مورد)، گردشگری روستایی (41 مورد)، گردشگری ورزشی (36 مورد)، گردشگری مذهبی (9 مورد فراوانی) و گردشگری طبیعت (4 مورد) دستهبندی شد. همچنین ذیل این مقولهها به تفکیک 33 مورد در بعد عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری و نیز 26 مورد در بعد موانع بازدارنده و درنهایت هشت مضمون شامل مدیریت و برنامهریزی امور گردشگری، زیرساختهای فیزیکیِ مصنوع، زیرساختهای فرهنگی یا زیرساختهای رفتاریِ مربوط به حُسن تعامل انسانی، زیرساختهای اجتماعی و تأمینی، زیرساختهای حقوقی ـ قانونی، زیرساختهای طبیعی و تاریخی و زیرساختهای حرفهای الگویی از شناخت حکمرانی گردشگری و چگونگی مواجهه با مسائل آن را به دست میدهند. ضریب کاپا در «اسپیاساس» نسخه 24، به مقدار 71 درصد بهدستآمده و پایایی احراز شد. درنهایت در انتها محقق ایدۀ تعاطیِ اثربخش نظام دانایی و عقلانیت در عمل را در نظامی یکپارچه و شبکهوار به عنوان راهبردی مناسب برای دستیابی به الگوی شناخت گردشگری و حکمرانی مطلوب آن را پیشنهاد داده است.