محمدامین صدر؛ محمدرضا مردانی؛ غلامرضا معمارزاده طهران
چکیده
توسعه منابع انسانی از اصلیترین اولویتها در نظام جمهوری اسلامی است لذا اهتمام مراکز آموزشی کشور به توسعه و بهسازی منابع انسانی خود، ضرورتی انکارناپذیر است. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل توسعه سرمایه انسانی در دانشگاهها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور با رویکرد سیاستهای کلی نظام اداری انجام گرفته است. پژوهش از نوع تحقیقات کمی ...
بیشتر
توسعه منابع انسانی از اصلیترین اولویتها در نظام جمهوری اسلامی است لذا اهتمام مراکز آموزشی کشور به توسعه و بهسازی منابع انسانی خود، ضرورتی انکارناپذیر است. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل توسعه سرمایه انسانی در دانشگاهها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور با رویکرد سیاستهای کلی نظام اداری انجام گرفته است. پژوهش از نوع تحقیقات کمی است و به لحاظ ماهیت کاربردی و به لحاظ گردآوری دادهها پیمایشی میباشد. جامعۀ آماری کلیه کارمندان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به تعداد 1700 نفر میباشد که با استفاده از جدول مورگان تعداد 313 نفر به عنوان نمونه و به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای تشکیل پانل خبرگی نیز تعداد 15 نفر از خبرگان به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه میباشد که روایی آن با استفاده از شاخصهای CVI و CVR و پایایی آن نیز از طریق آلفای کرونباخ (0.85) تأیید شد. پس از استخراج مؤلفهها از مبانی نظری، با استفاده از دلفی فازی، مؤلفههای مدل پالایش و در پنج بعد دستهبندی گردید. برای آزمودن مدل نیز از تحلیل عاملی مرتبه اول و دوم استفاده گردید. جهت بررسی میزان توسعه سرمایه انسانی به ازای ترکیبهای مختلف ابعاد از استنتاج فازی استفاده شد. بر اساس نتایج، مؤلفه «ارزشمداری» مهمترین مؤلفه مدل میباشد. همچنین به منظور توسعه مطلوب سرمایه انسانی، بعد عدالتمحوری و بعد دانشگرایی و شایستهسالاری مبتنی بر اخلاق اسلامی حائز بیشترین اهمیت در بین ابعاد پنجگانه میباشند.