عوامل مؤثر بر ارتقای فرهنگ کتابخوانی در جامعه از دیدگاه دانشجویان تهرانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه ارتباطات و مطالعات فرهنگی دانشکده رفاه تهران

10.22083/scsj.2024.442639.1148

چکیده

فرهنگ کتابخوانی نه تنها یکی از مؤلفه‌ها و ارکان اصلی فرهنگ به شمار می‌آید، بلکه خود نیز سبب تکامل و رشد فرهنگی می‌باشد. بررسی ها نشان می دهد که بیشتر پژوهشها در حوزه فرهنگ کتابخوانی بر حوزه دانش آموزان متمرکز است و کمتر به دیدگاه دانشجویان در این زمینه توجه شده است. در این راستا پژوهش مذکور با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقای فرهنگ کتابخوانی در جامعه از دیدگاه دانشجویان تهرانی صورت گرفته است. روش پژوهش از نوع پیمایشی و ابزار گرداوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته (عوامل اقتصادی، فرهنگی و مدیریتی در قالب 19 گویه) و نمونه آماری شامل 300 نفر از دانشجویان شهر تهران می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. در این پژوهش از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. نتایج نشان داد در حوزه عوامل اقتصادی مولفه های «میزان سرمایه‌های فردی»، «میزان حقوق ماهیانه» در حوزه عوامل فرهنگی مولفه های «تمایل به ادبیات و تاریخ و فرهنگ کشور»، «مدرک تحصیلی فرد» و «شرکت در نمایشگاه های فرهنگی و هنری» و در حوزه عوامل مدیریتی مولفه های «ساماندهی اقدامات فرهنگی در جامعه»، «ناهماهنگی مدیریت فرهنگی در جامعه» و «انجام نظارت بر عملکرد نهادهای فرهنگی» مهمترین مولفه های تاثیرگذار در ارتقای فرهنگ کتابخوانی در جامعه از دیدگاه دانشجویان تهرانی می باشد. یافته های حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که عوامل مدیریتی و فرهنگی ناظر به ارتقای فرهنگ کتابخوانی در جامعه مطالعه مطلوب (خوب) ارزیابی شدند اما از دیدگاه دانشجویان عامل اقتصادی به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در فرهنگ کتابخوانی نسبتا مطلوب (در حد متوسط) تلقی شدند. به بیان دیگر عوامل مدیریتی، فرهنگی و اقتصادی به ترتیب جز عوامل موثر بر ارتقای فرهنگ کتابخوانی در جامعه مورد مطالعه قرار گرفتند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Factors affecting the promotion of reading culture in society from the perspective of Tehrani students

نویسنده [English]

  • meysam farokhi
دانشیار گروه ارتباطات و مطالعات فرهنگی دانشکده رفاه تهران
چکیده [English]

 Reading culture is not only one of the main components and pillars of culture, but it is also the cause of cultural evolution and growth. Investigations showed that most of the researches in the field of reading culture are focused on the field of students and less attention is paid to the students' point of view in this field. In this regard, the mentioned research has been done with the aim of identifying the effective factors on improving the reading culture in the society from the perspective of  Tehrani students. The research method is a survey type and the data collection tool is a researcher-made questionnaire (economic, cultural and managerial factors in the form of 19 items) and the statistical sample includes 300 students of Tehran city, who were selected using the cluster sampling method and using Descriptive and inferential statistics were analyzed. The results showed that in the field of economic factors, the components of "amount of individual capital", "amount of monthly salary" in the field of cultural factors, the components of "inclination to literature, history and culture of the country", "a person's academic degree" and "participation in exhibitions" Cultural and artistic" and in the field of management factors, the components of "organization of cultural activities in society", "inconsistency of cultural management in society" and "monitoring the performance of cultural institutions" are the most important factors influencing the promotion of reading culture in society from the perspective of Tehrani students. The findings from the data analysis showed that the managerial and cultural factors related to the promotion of reading culture in the study community were evaluated as favourable (good), but from the students' point of view, the economic factor as one of the influencing factors in the reading culture is relatively favourable (to the extent medium) were considered. In other words, managerial, cultural and economic factors were studied, respectively, among the effective factors on promoting the culture of reading in the society.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Culture
  • Books
  • Book Reading
  • Book Reading Culture
  • Tehrani Students
منابع و مآخذ
ابوطالبی، مریم (1402). فضای مجازی و نقش آن در توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در شرایط قرنطینه ناشی از شیوع ویروس کرونا، پژوهش و مطالعات علوم اسلامی، 5 (47)، 73-80.
احمدی، اسماعیل (1396). شبکه‌های اجتماعی، اینترنتی و خواندن: شناخت مزایا، معایب و راهکارهای اثربخشی، تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، 23(91)، 52-53.
اسمیت، فیلیپ (1383). درآمدی بر نظریه فرهنگی معاصر،حسن پویان،تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
آشوری، داریوش (1399). تعریف‌ها و مفهوم فرهنگ، تهران: آگاه.
بیچرانلو، عبدالله، غفوری، محبوبه، مهربان، زهرا (1396). نقش تلویزیون در ترویج مطالعه و کتابخوانی در ایران، پژوهش‌های ارتباطی، 24 (89)،93-120.
پهلوان، چنگیز (1400). فرهنگ‌شناسی: گفتارهایی درزمینۀ فرهنگ و تمدن، تهران: نشر قطره.
جعفری، شیرین (1400). عوامل مؤثر بر ترویج فرهنگ کتابخوانی دانش‌آموزان، سومین همایش تدبیر علوم مدیریتی، تربیتی، اجتماعی. 1-20 .
داداش‌زاده،  صفر (1383). نقش کتابخانه‌ها در توسعه فرهنگ، تهران: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران.
دادگران، سیدمحمد، خرازی آذر، رها، دبلشکی، فرحناز (1396). نقش شبکه‌های اجتماعی بر ترویج فرهنگ کتابخوانی (مطالعه موردی، دنبال‌کنندگان صفحه کتابدونی در شبکه اجتماعی اینستاگرام)، راهبرد فرهنگی اجتماعی، 6 (22)، 207-234.
رحمانی، بتول (1382). بررسی تعداد مقالات و گزارش‌های منتشر شده درباره کتاب و کتابخوانی، فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 14 (1)، 13-22.
رفیع‌پور، فرامرز (1378). آنومی یا آشفتگی اجتماعی تهران: شرکت سهامی انتشار.
روکزبور، یان (1370). جامعه‌شناسی توسعه، ترجمۀ مصطفی ازکیا، تهران: توسعه.
روزبهان، محمود (1388). مبانی توسعه اقتصادی، تهران، نشر تابان.
ریتزر، جورج (1383). نظریه­های جامعه­شناسی در دوران معاصر، ترجمۀ محسن ثلاثی، نشر علمی.
زارعی، عیسی (1400). رسانه ملی و فرهنگ کتابخوانی، قم: مرکز پژوهش‌های اسلامی صداوسیما.
شارع‌پور، محمود و خوش فر، غلامرضا (1381). رابطه سرمایۀ فرهنگی با هویت اجتماعی جوانان مطالعه موردی جوانان شهر تهران. نامه علوم اجتماعی، 20 (1)، 133-147.
https://jnoe.ut.ac.ir/article_10513
غفاری، سعید، هنرجو، مریم (1397). راهکارهای ارتقای فرهنگ مطالعه در میان زنان عضو کتابخانه‌های عمومی شهر ملایر، روانشناسی فرهنگی زن، 9 (36)، 117-126.
فاضلی، نعمت‌الله (1390). درآمدی جامعه‌شناختی به پدیده و گفتمان کتاب در ایران معاصر، کتاب مهر، (2)، 4-94.
فرهت، بنفشه، رحیمی، عبدالرحیم و امام جمعه، فرهاد (1402). ارائه مدل ترویج فرهنگ کتابخوانی دانش‌آموزان دورة ابتدایی (موردمطالعه: شهر بوشهر)، انجمن جامعه‌شناسی آموزش و پرورش ایران، 9 (1)، 147-151.   
 Doi: 10.22034/ijes.2022.534899.1125 
فرهت، بنفشه، قبله‌ای، غلامرضا، سبحانی، عبدالرضا (1396). تحلیلی بر ساختار توسعه فرهنگ کتابخوانی در استان بوشهر، مطالعات مدیریت و حسابداری، 3 (4)، 95-107.
http://www.uctjournals.com/farsi/index.php/archive-accounting?layout=edit&id=156
قلی‌زاده، آذر (1390). جامعه‌شناسی فرهنگی، اصفهان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.
قیطاسی‌زاده، ناهید (1391). بررسی موانع و راهکارهای توسعه فرهنگ کتابخوانی در بین دانش‌آموزان مدارس ابتدایی منطقه 3 تهران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی.
کوش، دنی (1398). مفهوم فرهنگ در علوم اجتماعی، ترجمۀ فریدون وحیدا، تهران: سروش.
محمدی، مسعود، قاضی میرسعید، سیدجواد، کبادی‌نژاد، کمیل، پهلوان‌زاده، باقر (1396). بررسی وضعیت مطالعه در میان مراجعان به کتابخانه‌های عمومی شهرستان سرپل ذهاب و تحلیل دلایل انگیزشی و بازدارنده به مطالعه، دانش‌شناسی (علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی و فناوری اطلاعات)، 10(36)، 63-73. 
https://sanad.iau.ir/Journal/qje/Article/1041057
محمدی چلچه، سکینه (1400). ابعاد توسعه فرهنگی در ایران، تهران: اثر قلم.
مرادی، علیرضا (1397). تحلیل نقش رسانه­های دیجیتال بر مشارکت فرهنگی، پایان نامه دکتری علوم ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.
موسوی، ستاره (1402). بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای ناشی از فناوری اطلاعات در ترویج فرهنگ کتابخوانی از دیدگاه دانشجو معلمان، مهارت‌های روانشناسی تربیتی، 14 (2)، 81-95.
 https://sanad.iau.ir/Journal/psyedu/Article/953162
نوکاریزی، محسن، رجبی، فهیمه و تجعفری، معصومه (1400). نقش ایستگاه مطالعه در ترویج فرهنگ کتابخوانی در شهرستان مشهد، 13 (1)، 80- 93.
همراز، ویدا و الفت، نگین (1402). مطالعه نقش رسانه نوین کتاب صوتی در ترویج فرهنگ کتابخوانی، مطالعات راهبردی فرهنگ، 3 (1)، 116-93.  Doi: 10.22083/SCSJ.2023.392756.1102
یعقوبی‌راد، فرزانه، کاوسی، اسمعیل و رشیدپور، علی (1395). بررسی عوامل مؤثر بر ارتقای فرهنگ کتابخوانی در میان دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه منطقه 5 شهر تهران. خانواده و پژوهش، 12 (1)، 87-106.DOR: 20.1001.1.26766728.1394.12.1.5.2
 
 
Abotalebi, M (2023). Virtual space and its role in the development of the culture of reading and reading in the quarantine conditions caused by the spread of the corona virus, 5 (47), 73-80 https://www.joisas.ir/fa/showart-7ca25608155b221b1d11401dafc4d453  [In Persian]
Ahmadi, E. (2018). Online Social Networking and Reading: Advantages, Disadvantages and Effectiveness Solutions. Research on Information Science and Public Libraries; 23 (4):503-524 Doi: 20.1001.1.26455730.1396.23.4.6.0 [In Persian]
Bicheranlou. A. Ghafouri M & Mehraban, Z (2017). The Role of Television in Promoting Book Reading in Iran, Communication Research, 24 (89). 93-120 https://doi.org/10.22082/cr.2017.25791  [In Persian]
Camp, D. (2019). Who's reading and why: Reading habits of lst grade through graduate students. Reading Horizons Journal, 47(3), 251 -268
Doiron, R. & Asselin, M. (August 2018). Building a Culture for Reading in a Multicultural, Multilingual World. Paper presented at the Annual Conference of the International Federation for Library Associations, Gotenburg, Sweden, August 7.11.http://www.ifla.org/files/hq/papers/ifla76/133 -dioron -en.pdf
Farhmat, B, Rahimi, A & Emam Jomeh, F (2023). Presenting a Model for Promoting the Culture of Reading Elementary School Students (Case Study: Bushehr City), Iranian Journal of Educational Society, 9 (1), 147-151 Doi:10.22034/ijes.2022.534899.1125   [In Persian]
Farhmat, B, Gheblei, Gh & Sobhani, A (2017). An analysis on the development                       structure of reading culture in Bushehr province, Management Studies and Accounting, 3 (4), 95-107http://www.uctjournals.com/farsi/index.php/archive accounting? layout=edit&id=156  [In Persian]
Ghaffari, S & Honarjoo, M (2017). Promoting Strategies of Study Culture Among Female Members of Public Libraries In Malayer City, Cultural psychology of women, 9 (36), 117-126 https://sanad.iau.ir/Journal/jwc/Article/ 92031 [In Persian]
Hamraz,  V & olfat, N (2023). Studying the role of new audio book media in promoting book reading culture Quarterly of Strategic studies of culture, 3(1), 93-116 Doi: 10.22083/SCSJ.2023.392756.1102 [In Persian]
Jafari, Sh (2021) Factors affecting the promotion of students' reading culture, the 3rd Tadbir conference of managerial, educational and social sciences, 1-20  https://civilica.com/doc/1226156 [In Persian]
Kharazi Azar, Z, Dadgaran, M & Dobleshki, F (2017). The Role of Social Networks on the Promotion of Reading Culture (the Case Study of Followers of Ketabdoni Page in Instagram Social Network), Quarterly Journal of Socio-Cultural Strategy, 6 (22), 207-234  Doi: 20.1001.1.22517081.1396.6.1.7.9 [In Persian]
Kachala, F. (2020). Developing a reading culture among the rural masses of Mwambo, Zomba District, Malawi: A concept for the 21st century and beyond. Paper presented at World Library and Information Congress: 73RD IFLA General Conference and Council, (pp.1 –14). 19 -23 August 2007, Durban, South Africa.
Joubert, I., Ebersohn, L., Ferreira, R., Plessis, L. D., & Moen, M. (2019). Establishing a reading culture in a rural secondary school: A literacy intervention with teachers. Journal of Asian and African Studies, 49 (4), 399–412. DOI: 10.1177/0021909613487676.
Lester, James (2021). Writing research papers: A complete guide: 23th Ed. New: York: HARPER Collins College pub
Mohamadi, M, GhaziMirsaeed, J, Kabadinejad, K & Pahlavanzade, B (2017).  Investigating the study status among the visitors to the public libraries of Sarpol Zahab city and analyzing the motivating and inhibiting reasons to study, Epistemology (library and information sciences and information technology, 10(36), 63-73 https://sanad.iau.ir/Journal/qje/Article/1041057 [In Persian]
Mosavi, S (2023) The opportunities and threats caused by information technology in promoting reading culture from the perspective of student teachers, Journal of Educational Psychology Skills, 14(2), 81-95  https://sanad.iau.ir/Journal/psyedu/Article/953162 [In Persian]
Nowkarizi, M,  Rajabi, F & Tajafari ,M (2021). The Role of Reading Station in Promoting Book Reading Habits in Mashhad, Journal of Studies in Library and Information Science, 13 (1), 80-93  https://doi.org/10.22055/slis.2019.22438.1348 [In Persian]
Nelson, Peter M. Ethan R. Van Norman, David C. Parker (2018). An examination of student reading outcomes following tier II exit decisions, Journal of School Psychology, 12 (68). 142-153
Rahmani, B (2003). A Comparative Study of Reports and Articles on Books and Reading Habits, Library studies and information organization, 14 (1), 13-22 http://46.209.25.211/article_772.html [In Persian]
Sharepour, M & Khoshfar, Gh (2002). The relationship between cultural capital and the social identity of youth "Case Study of Tehran City", Social science letter, 20(1), 133-137  https://jnoe.ut.ac.ir/article_10513 [In Persian]
Shaw, M., & Davidson, M. (2020). Using the Phono -Graphix Reading Programme as a literacy support intervention strategy. Oxford: Blackwell Publishing.
Stranger-Johannessen, E, (2019). Promoting a reading culture through a rural community library in Uganda International Federation of Library Associations and Institutions .40(2), 46-67
Tercanloglo, L. (2020). The nature of Turkish students’ motivation for reading and its relation to their reading frequency. Reading Matrix: An International Online Journal, 1(2). [Online] available at: www.readingmatrix.com/articles/tercanloglo/articles.pdf.
 Tonnies Moore, Alan & Schwitzgebel, Eric (2018). the experience of reading, Consciousness and Cognition, 62(3), 57-68
Wigfield- A, Guthrie, J. T, Tonks S, & Perencevich K, C. (2018). children’s motivation for reading: Domination specificity and instructional influences ,Journal of Research Educational. Domain: reading 97 (6). 299-309
Yaghobirad, F, Kavosi, S & Rashidpour, A (2015). Factors Contributing to the Promotion of Reading Culture among High School Boys in Tehran, Family and research, 12 (1), 87-106 DOR: 20.1001.1.26766728.1394.12.1.5.2.