نگاه جامعه شناختی به عملکرد رسانه ها در نابرابری پخش رویدادهای ورزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، واحد کرمانشاه دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه، ایران (نویسنده مسئول). mohammadsaeidkiani@gmail.com

2 دانشجوی دکتری،مدیریت ورزشی دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. leilanazari2020@gmail.com

چکیده

رسانه‌ها از طریق تطابق یا چالش دادن نقش‌های جنسیتی متداول و ترتیب‌دهی دیدگاه‌های جامعه به ورزش زنان تأثیر می‌گذارند. ورزش به‌طورمعمول به‌عنوان یک دنیای مردانه در نظر گرفته می‌شود و بسیاری از افراد معتقدند که ورزش زنان جذابیت کمتری دارد. هدف این تحقیق، تحلیل جامعه‌شناختی نقش رسانه‌ها در ترویج نابرابری در پوشش رویدادهای ورزشی است. روش تحقیق به‌صورت مرور نظام‌مند و تحلیل منابع ثانویه انجام شد و با استفاده از تکرار و تنوع منابع، داده‌ها جمع‌آوری و تحلیل شدند. جستجوی منابع در پایگاه‌های اطلاعاتی معتبری مانند وب‌آوسیس، اسکوپوس، اشپرینگر، امرالد و الزویر و غیره انجام شد. محدوده زمانی جستجو از ژانویه 2005 تا ژوئن 2022 بود و مقالاتی که به ورزش زنان متمرکز نبودند حذف شدند. با وجود پیشرفت‌های چشمگیر در ورزش‌های زنان و توانایی بالای ورزشکاران زن در ایجاد نمونه‌های مثبت، پوشش رسانه‌ای آن‌ها نسبت به ورزشکاران مرد همچنان محدود است. این نابرابری در نحوه نمایش ورزشکاران زن در رسانه‌ها به وجود آمده و باعث عدم احترام به آن‌ها می‌شود. برای تسهیل موفقیت ورزش زنان، باید به آن‌ها پوشش رسانه‌ای باکیفیت بیشتر و جلب احترام به‌عنوان ورزشکاران قدرتمند توجه کرد. تصورات جامعه از ورزش زنان تا حد زیادی تحت تأثیر رسانه‌ها است. فقدان پوشش رسانه‌ای باکیفیت باعث می‌شود ورزشکاران زن از اهمیت کمتری برخوردار شوند و فرصت کمی برای ایجاد علاقه به ورزش می‌دهد. تبعیض‌هایی که در رسانه‌ها وجود دارد، موفقیت ورزشکاران را بی‌اهمیت جلوه می‌دهد و باعث عدم احترام جامعه می‌شود. برای اینکه ورزش زنان فرصتی برای موفقیت واقعی داشته باشد، باید به آن‌ها پوشش رسانه‌ای بیشتر و باکیفیت بالاتری داده شود که به جایگاه آن‌ها به‌عنوان ورزشکاران قدرتمند احترام بگذارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A sociological look at the role of the media in creating inequality in the broadcasting of sports events

نویسندگان [English]

  • Mohammad saeid Kiani 1
  • Leila Nazari 2
1 PhD student, Department of Sports Management, Kermanshah Branch, Kermanshah Islamic Azad University, Iran. (Corresponding Author).
2 PhD student, Kurdistan University Sports Management, Sanandaj, Iran . leilanazari2020@gmail.com.
چکیده [English]

The media influence women's sports by conforming or challenging conventional gender roles and shaping society's views. Sports is typically considered a man's world and many people believe that women's sports are less attractive. The purpose of this research is the sociological analysis of the media's role in promoting inequality in the coverage of sports events. The research method was conducted in the form of a systematic review and analysis of secondary sources, and the data were collected and analyzed using repetition and variety of sources. References were searched in reliable databases such as WebAusys, Scopus, Springer, Emerald and Elsevier, etc. The search time range was from January 2005 to June 2022, and articles that did not focus on women's sports were excluded. Despite the significant advances in women's sports and the high ability of female athletes to create positive role models, their media coverage is still limited compared to male athletes. This inequality has arisen in the way female athletes are shown in the media and causes them to be disrespected. To facilitate the success of women's sports, they should be given more quality media coverage and respect as strong athletes. Society's perceptions of women's sports are largely influenced by the media. The lack of quality media coverage makes female athletes less important and gives little opportunity to generate interest in the sport. Discrimination in the media trivializes the success of athletes and causes a lack of respect in society. For women's sports to have a chance at real success, they need to be given more and higher quality media coverage that respects their status as powerful athletes.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Media
  • Women's Sports
  • Sports Management
  • Sociology
  • Sports Events
منابع و مأخذ
اتقیا، ناهید (1386) نیازسنجی طبقات مختلف زنان ایرانی در ورزش‌های همگانی، مجله تحقیقات علوم ورزشی، 5(17)، 31-15.
doi: 10.22089/smrj.2021.10382
اصلانی، زینب، جعفری، علی و سلمان‌زاده، جعفر (1402). مسئولیت مدنی رسانه‌ها در قبال نقض حریم خصوصی در حقوق ایران و انگلستان. جامعه فرهنگ رسانه. 12(46)، 155-133.                    doi: 10.30473/jsm.2020.56279.1485
اکبرزاده، فاطمه، کریمی، مجیدرضا و راسخ، کرامت‌الله (1402). بررسی رژیم غذایی مصرف رسانه‌ای بر مدیریت مطلوب بدن زنان ورزشکار. مدیریت ارتباطات در رسانه‌های ورزشی، 11(1).                        
  doi: 10.30473/jsm.2022.63327.1607
پورگچی، سمیه، حیدری نژاد، صدیقه، شتاب بوشهری، سیده ناهید و خطیبی، امین (1396). شناسایی موانع ارتقای ورزشی زنان ورزشکار لیگ برتر استان خوزستان. مطالعات مدیریت ورزشی. 9(42) 162-137.
doi: 10.22089/smrj.2017.1988.1423
پورگچی، سمیه، حیدری‌نژاد، صدیقه، شتاب بوشهری، سیده ناهید و خطیبی، امین (1395). شناسایی ارتقای ورزش‌های ورزشی زنان ورزشکار لیگبرتر استان خوزستان، اولین کنفرانس ملی یافته‌های نوین پژوهشی علوم ورزشی در حوزه سلامت، نشاط اجتماعی، کارآفرینی و قهرمانی، اهواز.                                                    https://civilica.com/doc/596368
پورگچی، سمیه، حیدری نژاد، صدیقه، شتاب بوشهری، سیده ناهید و خطیبی، امین (1396). تشخیص مدیریت ورزشی زنان ورزشکار لیگ برتر استان خوزستان. مطالعات مدیریت ورزشی، 9(42)، 162-137. doi: 10.22089/smrj.2017.1988.1423
زارعی، فرشته و کهندل، مهدی (1401). تأثیر یادگیری سازمانی بر توانمندسازی کارکنان با نقش میانجی فناوری اطلاعات و ارتباطات در هیئت‌های اسکیت کشور. مدیریت ارتباطات در رسانه‌های ورزشی، 9(4): 92-82.
 doi:10.30473/jsm.2021.58079.1516
شریفی ساعی، محمدحسین (1401). تاریخ بیداری زنان؛ بازنمایی مسائل زنان و خانواده در روزنامه‌نگاری دوران مشروطه. فصلنامه مطالعات فرهنگ – ارتباطات، 23(60)، 98-63.doi: 10.22083/jccs.2021.310610.3459
صادقی بروجردی، سعید، منصوری، حسین و  بگمرادی، جواد (1402). تأثیر آگاهی از برند و آگاهی از مد بر تبلیغات دهان به دهان در خرید پوشاک ورزشی در بین دانشجویان تربیت بدنی. مدیریت ارتباطات در رسانه‌های ورزشی، 10(3)
 doi: 10.30473/jsm.2021.56429.1486
عرب نرمی، بتول (1395). تلویزیون و ورزش در زندگی روزمره تحلیلی در پیوند رسانه و ‌ورزش در ایران. نشریه مدیریت ورزشی. 4(8): 603-589.  doi: 10.22059/jsm.2016.59543
کشکر، سارا (1402). نقش روابط دیپلماتیک در ورود و ترویج رشته‌های ورزشی خارجی در ایران. مدیریت ارتباطات در رسانه‌های ورزشی، انتشار آنلاین.   doi: 10.30473/jsm.2023.68691.1781
کیانی، محمدسعید و نظری، لیلا (1401). بررسی تأثیر شبکه‌های اجتماعی در گسترش و توسعه فرهنگ ورزشکاری و علاقه‌مندی به ورزش همگانی و قهرمانی (مطالعه موردی دانش‌آموزان پسر استان کرمانشاه). جامعه فرهنگ رسانه. 11(44): 236-217.
کیانی، محمدسعید و بهرامی، شهاب (1399). الگوی ساختاری روابط بین هوش هیجانی و هوش معنوی با عملکرد شغلی مطالعه موردی: کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان کرمانشاه. مدیریت و رفتار سازمانی در ورزش. 9(1)، 85-75.
doi:10.22059/jsm.2021.327440.2770
کیانی، محمدسعید و نظری، لیلا (1401). تأثیر اطلاعات و فناوری‌های جدید در جذب مشتریان به مکان‌های ورزشی. مجله بین‌المللی مدیریت محتوای دیجیتال، 3(5)، 310-290.                           doi: 10.22054/dcm.2022.67334.1081
میرصفیان، حمیدرضا، کلاته سیفری، معصومه، اکبرنژاد دهمیانی، سحر و کاتبی جهرمی، فاطمه (1401). ارائه مدل نقش رسانه‌های اجتماعی برای ورود بانوان تماشاگر به استادیوم‌های فوتبال ایران. مدیریت ارتباطات در رسانه‌های ورزشی، 9(4)، 71-57.
 doi: 10.30473/jsm.2021.56999.1496
میرصفیان، حمیدرضا، کلاته سیفری، معصومه، اکبرنژاد دهمیانی، سحر و کاتبی جهرمی، فاطمه (1401). ارائه مدل نقش رسانه‌های اجتماعی برای ورود بانوان تماشاگر به استادیوم‌های فوتبال ایران. مدیریت ارتباطات در رسانه‌های ورزشی، 9(4)،71-57.
 doi: 10.30473/jsm.2021.56999.1496
یوسفی، بهرام، تأدیبی وحید و حسنی، زهره (1389). اثر جنسیت و ورزش بر رضایتمندی از ابعاد بدنی و اضطراب اجتماعی – جسمانی دانشجویان دانشگاه‌های آزاد اسلامی منطقه 11. نشریه مدیریت ورزشی. 2(6)، 256-121.
 
 
Chia, Ch. Yu. (2009). A content analysis of news coverage of Asian female Olympic athletes. InternationalReview for the Sociology of Sport, 44, 283-305. https://doi.org/10.1177/1012690209104796
Choson, D. (2021). Sexy cruise, Pure darae, Guangzhou 5 looking attractive. Retrieved August 30th, 2021 fro http://sports.chosun.com/news/news.htm?id=201011130100128310007471&ServiceDate=20101112
Coakley, J. J. (2019). Sports in society: Issues and controversies (9th ed). New York: McGraw Hill. doi: 10.22059/jsm.2022.338091.2894
De Beauvoir, S. (2019), Second Gender, Translated by Qassim Sanoudi, Volume I and II, Tehran: Toos Pub 167-149. Doi: 10.22059/jsm.2022.335303.2863
Dhonde, B. M. & Patil, V. N. (2012). "Role Of Mass Media In Progress Of Physical Education And Sport". Indian Streams Research Journal, 2 (8), 1-4. doi.org/10.1123/ssj.7.1.22
Duncan, M.C. (1990). Sport photographs and sexual difference: images of women and men in the 1984 and 1988 Olympic Games. Sociology of Sport Journal, 7, 22-43 https://doi.org/10.1123/ssj.7.1.22
Gantz, W. & Wenner.L.A. (1991). "Men, women, and sports: Audience experiences and effects". Journal of Broadcasting & Electronic Media, 35(2), 233-243. Doi: 10.22089/smrj.2017.1988.1423
Hall, A. (2020). The discourse of gender and sport: from femininity to feminism. Sociology of Sport Journal, 5, 330-340. https://doi.org/10.1123/ssj.5.4.330
Hamer, M; Weiler, R; & Stamatakis, E. (2014). "Watching sport on television, physical activity, and risk of obesity in older adults". BMC Public Health, (8):1-4. Doi: 10.22089/smrj.2017.1988.1423
How does the media influence society's perception of women's sports in the modern era? (2022, February 17). Edubirdie. Retrieved December 16, 2022, from https://edubirdie.com/examples/how-does-the-media-afect-societys-perceptions-of-womens-sports-in-the-modern-e/
Hum. Ins. 2022; 6(1): 28-36. The Authors. This is an open access article under the CC By license DOI: 10.22034/JHI.2022.321517.1042©2021
Kalogiannakis, M., Papadakis, S. & Zourmpakis, A. I. (2021). Gamification in science education. A systematic review of the literature. Education Sciences, 11(1), 22. https://doi.org/10.1177/019372359001400204
Kane, M. J. (1996). Media coverage of the Post Title IX female athlete: A feminist analysis of sport, gender, and power. Duke Journal of Gender Law & Public Policy, 3(1), 95-127. https://doi.org/10.22059/jsm.2021.297490.2449
Kazakova, M. (2022). Writing a literature review. Academicia: An International Multidisciplinary Research Journal, 12(5), 1136-1139. https://doi.org/10.22059/jsm.2021.323591.2720
Koivula, N. (2019). Perceived characteristics of sport categorized as gender-neutral, feminine and masculine.Journal of Sport Behavior, 24(4), 377-393. https://doi.org/10.22059/jsm.2021.327440.2770
Lapchick, R., Hoff, B., & Kaiser, C. (2021). The 2010 Racial and gender report card: College Sport. Retrieved from the Institute for Diversity and Ethics in Sport. https://doi.org/10.22059/jsm.2022.335303.2863
Lenskyj, H. J. (1994). Sexuality and femininity in sport contexts: issues and alternatives. Journal of Sport and Social Issues, 18(4), 356-376. https://doi.org/10.22059/jsm.2022.338288.2899
Lisec, J. P. S. (2021). Gender Inequality in the New Millennium: A Narrative Analysis of WNBA Representations in the New Media (Doctoral dissertation, Miami University). https://doi.org/10.30486/4s.2022.1967560.1062
Messner, M.A., Duncan, M.C., & Jensen, K.(2019). Separating the men from the girl. The gendered language oftelevised sports. Gender and Society, 7(1), 121-137. https://doi.org/10.1177/21674795211003524
Murray, S. (2018). Unveiling Myths: Muslim Women and Sport. New York: Women's Sports Foundation. Available from http://www.womenssportsfoundation.org/cgi-bin/iowa
Pederson, P.M. (2018). Examining equity in newspaper photographs. International Review for the Sociology of Sport, 37(3), 303-318 https://doi.org/10.22059/jsm.2022.346818.3004
Reeder, K. (2019). The Playboy Athlete. Women in Sports. Retrieved March 16, 2021 from the World Wide Web. http://www.shethinks.org/articles/an00109.cfm
Robert Dean, (2002), The Law of Trade secrets & personal secrets, 2nd. Ed. Thomson Law Book co.
Vincent, J. (2019). Game, sex, and match: The construction of gender in British newspaper coverage of the 2020 Wimbledon championships. Sociology of Sport Journal, 21, 435-456. https://doi.org/10.22059/jsm.2017.230372.1809
Wensing, E.H., & Bruce, T. (2020). Bending the rules: Media representation of gender during an international sporting events. International Review for the Sociology of Sport, 38(4), 387-396. https://doi.org/10.22059/jsm.2018.247978.1989
Yst, O. Nike, J. (2019). Review Muslim Women in Sport Women’s Sport and Fitness Foundation and Sporting Equals. Review Date Jan 6101. doi.org/10.22059/jsm.2018.247235.1985