مطالعۀ تطبیقی وجوه آرمان‌شهری و ویران‌شهری پوسترهای صلح یا ضدِجنگ طراحان معاصر صد سال اخیر ایران و امریکا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه سمنان Faridehnajafi@semnan.ac.ir

2 هیئت علمی گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه سمنان (نویسندۀ مسئول) F.afarin@semnan.ac.ir

3 مربی، گروه نقاشی، دانشکده هنر، دانشگاه سمنان samavi@semnan.ac.ir

چکیده

در پژوهش پیش رو، با تحلیل محتوا از مباحث نظری جامعه‌شناختی، مؤلفه‌هایی را برای تحلیل پوسترها انتخاب کرده‌ایم. با اتکا به ویژگی‌های محتوایی آرمان‌شهری و ویران‌شهری، پوسترهای انتخابی از دو طراح گرافیک ایرانی قباد شیوا و مهدی سعیدی و دو طراح گرافیک امریکایی سیمور چواست و میلتون گلیزر را تحلیل و تفسیر کرده‌ایم. در سطح تفسیر پوسترها فراتر از تحلیل مؤلفه‌های تجسمی به این پرسش پاسخ داده‌ایم که آثار انتخابی دارای مؤلفه‌های آرمان‌شهری، ویران‌شهری است یا به این دو جنبه بی‌اعتناست. پوسترهای مهدی سعیدی، با حرکت از سطح آشکار اجزا و عناصر تجسمی به سمت سطوح محتوای پنهان، معانی‌ای چون به پرسش‌کشیدنِ ایدۀ صلح در جوامع را با خود همراه دارد. در پوسترهای صلح قباد شیوا، زبان تصویر جهانی است و به ‌عبارتی، هنرمند به دنبال طرح و سبکی از هنر است که دربرگیرندة سلیقة بین‌الملل باشد. سیمور چواست در مجموعة پوستر خود نیز بر این ایده اشتراک‌‌نظر دارد که بشریت نمی‌تواند از گزند جنگ و سلاح‌های نظامی در امان باشد. گلیزر هم برای بیان مفاهیم خود از زبان بدن بهره برده است که اغلب فهم مشترکی از آن وجود دارد. روی سخن فرم پرندة صلح با زبانی جهانی همة دولت‌هایی‌ است که انگارۀ صلح در دست آن‌ها حالت‌های مختلفی به خود گرفته و بازیچه‌ است. پوسترهای مهدی سعیدی و آثار امریکایی بیشتر بر وجوه ویران‌شهری تکیه کرده‌اند. قباد شیوا رویکرد انتقادی به نماد صلح جهانی اتخاذ نکرده و با تبعیت از نماد جهانی صلح بیشتر به جنبه‌های آرمان‌شهری توجه کرده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Comparative Study of Utopian and Dystopian Aspects of Peace and Antiwar Posters of Iranian and American Poster Designers during the last century

نویسندگان [English]

  • Farideh Najafi 1
  • Farideh Afarin 2
  • Gholamreza Samavi 3
1 This article is extracted from Farideh Najafi's master's thesis under the supervision of Farideh Afarin at Semnan University.
2 MA of Art Studies, Department of Art Studies, Art Faculty, Semnan, Iran. Email: Faridehnajafi@semnan.ac.ir.
3 Faculty Member Department of Painting, Semnan, Iran. Email: samavi@semnan.ac.ir.
چکیده [English]

In the study, we have studied the peace or the anti-war posters of Iranian and American designers. Beyond the analysis of the visual elements, At the level of poster interpretation the question of whether the selected works have utopian, or dystopian aspects in showing the peace or antiwar messages, is answered. Mehdi Saeedi's posters lead us to move from the obvious level of visual elements to the levels of hidden content, with meanings such as criticizing and questioning the idea of peace in the societies. In Ghobad Shiva's peace posters, the language of the image is universal. In other words, the artist seeks a design and style that involves international taste. In his poster collection, Seymour Chowst also shares the idea that human beings can’t be safe from war and the harm and destruction of military weapons. Glaser also used body language to express his ideas and concepts, which are often shared. The form of the bird of peace in the universal language is a common understanding in all the states but the hands perform the new utopian idea of peace. Mehdi Saeedi`s posters and American works rely more on dystopian aspects. Ghobad Shiva has not taken a critical approach to the symbol of world peace. By following the symbol of world peace, he has paid more attention to the utopian aspects. So the Americans and Saeedi took a critical view and relied on dystopian aspects. So they did predict that human beings' destiny will go to the dystopian aspects.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Utopia
  • Dystopia
  • Peace
  • Antiwar
  • Poster Designers
منابع و مأخذ
استانیک، النا و کورینا لیپاوسکی (1390). اطلس طراحان گرافیک. ترجمه سید محمدمهدی بوذری. تهران: فرهنگسرای میردشتی.
باقری، عبدالعلی، کامران افشار مهاجر و سید سعید زاویه (1395). «بررسی تطبیقی فرهنگ بصری در پوسترهای دفاع مقدس و پوسترهای انگلستان در جنگ جهانی اول». ماهنامه نشریه باغ نظر، شماره 44: 26ـ15.
داوری اردکانی، رضا (1379). اتوپی و عصر جدید. تهران: ساقی.
رامین، فرح (1389). «ساختار معرفت در فرهنگ اتوپیای مور و آرمان‌شهر مهدوی». فصلنامه مشرق موعود، شماره 13: 87ـ60.
ربیعی دهنوی، رسول، صالحی، سودابه (1393)،  بازنمایی بصری انسان در پوسترهای جنگ ایران و عراق، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر.
رحیمی، محمد (1397). «سرمایه‌داری چونان دین». دوماهنامه چشم‌انداز ایران، شماره 109: 34-26.
روویون، فردریک (1385). آرمان‌شهر در تاریخ اندیشه غرب. ترجمه عباس باقری. تهران: نی.
سینگر، پیتر (1379). مارکس درآمدی کوتاه. ترجمه لیلا سلگی. تهران: ثالث.
حکیمانه، بهناز   احمد پناه  سید ابوتراب، محمد ، خزایی   (1395)،  بررسی و تحلیل عناصر تصویری پوسترهای صلح جمعآوری شده از سالهای 1960 تا 1970 در اعتراض به جنگ ویتنام (در ایالت متحده آمریکا)، پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس.
میتفورد، میراندا بروس (1388). فرهنگ مصور نمادها و نشانهها در جهان. ترجمه ابوالقاسم دادور و زهرا تاران. تهران:‌ کلهر و الزهرا.
قادری سهی، بهزاد و زهرا جان نثاری لادانی (1388). «آرمانشهر یا هزارتوی خرد؟ جدل ویلیام بلیک با فرانسیس بیکن». دوفصلنامه پژوهش ادبیات معاصر جهان، شماره 54: 87ـ67.
گالی، وی‌بی (1391). فیلسوفان صلح و جنگ. ترجمه محسن حکیمی. تهران: نشر مرکز.
گودن، کریستیان (1383). آیا باید از اتوپیا اعاده حیثیت کرد؟. ترجمه سوسن شریعتی. تهران: قصیده‌سرا.
مانهایم، کارل (1380). ایدئولوژی و اتوپیا. ترجمه فریبرز مجیدی. تهران: سمت.
محدث، محبوبه (1381). «نماد درخت زیتون». دوفصلنامه جلوه هنر، شماره 21 و 22: 61-52.
محمدی، غلامحسین (1393). «بررسی تطبیقی لیبرالیسم و نئولیبرالیسم مارکسیسم و نئومارکسیسم در اقتصاد جهانی». فصلنامه نشریه راهبرد، شماره 72: 248ـ233.
مریدی، محمدرضا (1398). هنر اجتماعی. تهران: کتاب آبان و دانشگاه هنر.
مک چنسی، روبرت دبلیو (1384). «رسانه‌های جهانی نئولیبرالیسم و امپریالیسم». ماهنامه سیاحت غرب، شماره 28: 20ـ5.
مگز، فیلیپ. بی (1384). تاریخ طراحی گرافیک. ترجمه ناهید اعظم فراست و غلامحسین فتح‌الله نوری. تهران: سمت.
مور، تامس (1373). آرمان‌شهر. ترجمه داریوش آشوری و نادر افشار نادری. تهران: خوارزمی.
هال، جیمز (1380). فرهنگ‌نگارهای نمادها در هنر شرق و غرب. ترجمه رقیه بهزادی. تهران: فرهنگ معاصر.
              
 
Reed T. V. (2019), The Art of Protest: Culture and Activism from the Civil Rights Movement to the Present Jan 22. Univ Of Minnesota Press.
 
http 4: http://persiangraphic.com
URL 6: http://www.shivadesign.com/
http://www.collections.vam.ac.uk URL 7:
URL 13: httpp/miltonglaser.com/
URL 14: https://poshtebammag.ir/16752/news/%D9%82%D8%A8%D8%A7%D8%AF-%D8%B4%DB%8C%D9%88%D8%A7-2/
URL 15: http://seymourchwastarchive.com/about/seymour/
URL 16: https://www.miltonglaser.com/milton/#1