پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتمطالعات راهبردی فرهنگ2783-35771120210522Media, Culturalization and Fertility: Identifying and Ranking Factors Affecting Fertility Using Analytical Hierarchy Process Approachرسانه، فرهنگسازی و باروری: شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر باروری با استفاده از رویکرد فرایند تحلیل سلسله مراتبی74613635710.22083/scsj.2021.136357FAمحمد جلال عباسی شوازیاستاد جمعیتشناسی دانشگاه تهران و استاد افتخاری دانشگاه ملبورن استرالیا0000‑0002‑8647‑376Xنصیبه اسمعیلیدانشجوی دکتری جمعیتشناسی دانشگاه تهران (نویسنده مسئول)Journal Article20210706Iran has been known as one of the countries with below-replacement fertility since the 2000s. Accordingly, planners and policy makers seek to provide appropriate and efficient solutions aiming to increase fertility. Using the analytic hierarchy process, this study aims to identify and prioritize indicators affecting fertility in Iran. In order to achieve the objectives of the study, an expert questionnaire was designed and completed by scientific experts. The results extracted from the questionnaires were analyzed using Expert Choice software. Analysis of the results shows that according to experts, the mass media index has the greatest impact, while the household economic status index has the least impact on women's fertility. Among the indicators of media, television and the internet and cyberspace have a significant impact on fertility. From the perspective of scientific experts, among the sub-indicators affecting fertility, the equal division of labor between men and women in the family is the first among the indicators affecting fertility. The experience of countries with low fertility shows the positive impact of gender equity on the attitude and behavior of fertility in the family, and therefore, the emphasis on this important content in media programs can indirectly affect the attitude and behavior of couples about childbearing. According to the experts in this study, targeted culture-building about childbearing by using scientific evidence and providing persuasive content to informed and educated audiences has an effective role in changing the idea and behavior of couples towards fertility. Obviously, creating the necessary conditions for the realization of the ideas of young people and couples about marriage and childbearing plays an important role.کشور ایران از دهۀ 1380 بهعنوان یکی از کشورهای دارای باروری پایینتر از سطح جانشینی شناخته میشود. بر این اساس، برنامهریزان و سیاستگذاران به دنبال ارائۀ راهکارهای مناسب و کارآمد با هدف افزایش باروری هستند. هدف مقالۀ حاضر شناسایی و اولویتدهی به شاخصهای تأثیرگذار بر باروری در ایران با استفاده از مدل ارزیابی مبتنی بر فرایند تحلیل سلسلهمراتبی<strong> </strong>است. بدین منظور، پرسشنامۀ خبره طراحی و توسط خبرگان علمی تکمیل شد و سپس نتایج استخراجشده از پرسشنامهها با استفاده از نرمافزار اکسپرت چویس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تجزیه و تحلیل نتایج بهدستآمده مبیّن این است که بر اساس دیدگاه خبرگان، شاخص رسانههای جمعی بیشترین اثرگذاری و شاخص وضعیت اقتصادی خانوار دارای کمترین اثر در باروری زنان است. از بین شاخصهای رسانه، تلویزیون و اینترنت و شبکههای مجازی تأثیر قابلتوجهی بر بارروی دارند. از دیدگاه خبرگان در بین زیر شاخصهای موثر بر باروری، تقسیم کار برابر بین زن و مرد در خانواده رتبۀ اول را در بین شاخصهای مؤثر بر باروری به خود اختصاص داده است. تجربه کشورهای با باروری پائین بیانگر تاثیر گذاری مثبت برابری جنسیتی بر نگرش و رفتار باروری در خانواده است، و از اینرو تاکید بر این مهم در محتوی برنامههای رسانهای میتواند بطور غیر مستقیم بر نگرش و رفتار زوجین در مورد فرزندآوری موثر باشد. به نظر میرسد از دیدگاه خبرگان علمی در این مطالعه، فرهنگسازی هدفمند درمورد افزایش باروری از طریق شناخت مخاطبین آگاه و تحصیلکرده و بهرهگیری از شواهد علمی و ارائه مطالب اقناعی برای آنان نقش مؤثری در تغییر ایده و رفتار زوجین در مورد باروری داشته باشد. بدیهی است ایجاد بسترهای لازم برای تحقق ایده های جوانان و زوجین در مورد ازدواج و فرزندآوری نیز نقش مهمی ایفا می کند.https://scsj.ricac.ac.ir/article_136357_756cc3b447e377f40a4a8e682b2e627a.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتمطالعات راهبردی فرهنگ2783-35771120210522Impact Assessment of Higher Education Laws and Regulations on the Development of Scientific Schools in Iranian Universitiesارزیابی تأثیر قوانین و مقررات آموزش عالی بر توسعۀ مکاتب علمی در دانشگاه های ایران477413635810.22083/scsj.2021.136358FAمسعود عالمی نیسیاستادیار گروه تعاون و رفاه اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)احمد محجوبیاندانشجوی دکتری برنامهریزی توسعه آموزش عالی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20210726حضور و پرورش مکاتب علمی در دانشگاه ها میتواند سرمنشأ گفت وگوی سازنده و پیشرفت علمی شود. به نظر می رسد برخلاف بسیاری از دانشگاههای جهان، چنین وضعیتی در دانشگاههای کشورمان وجود ندارد؛ به عبارت دیگر، دانشگاهها به تقویت یک مکتب علمی خاص (اعم از داخلی یا خارجی) اهتمام نمیورزند و عملاً اولویتبندی میان نظریهها و مکاتب موجود وجود ندارد. پرسش پژوهش حاضر آن است که نقش قوانین و مقررات آموزش عالی در این وضعیت چیست؛ آیا قوانین و مقررات باعث شده که دانشگاهها نتوانند روی مکتب علمی خاصی متمرکز شوند؟ پاسخ به این پرسش طی دو مرحله انجام شد: اول، بر اساس رویکرد سیستمی به دانشگاه، با استفاده از روش گروهمحوری، راهبردهای هفتگانۀ تقویت حضور مکاتب علمی در دانشگاهها استخراج شدند. دوم، در چارچوب ارزیابی قوانین و مقررات، با استفاده از معیار راهبردهای هفتگانۀ مذکور، تمامی قوانین و مقررات مربوط به آموزش عالی، از نظر تأثیر آنها بر حضور مکاتب علمی در دانشگاهها، مورد بررسی قرار گرفتند. درمجموع، نتیجۀ این پژوهش آن است که قوانین و مقررات زمینۀ چندان مساعدی را برای توسعۀ حضور مکاتب علمی در دانشگاهها فراهم نمی کنند.https://scsj.ricac.ac.ir/article_136358_c49d231247320997c19357637a2493d3.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتمطالعات راهبردی فرهنگ2783-35771120210522Strategies of the Change of Organizational Culture with Emphasis on Human Capital
(Case Study: Ministry of Culture and Islamic Guidance)موانع پیادهسازی سیاستهای فرهنگی در ایران (با تأکید بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش)7510413635610.22083/scsj.2021.136356FAازیتا اخلاقیدکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوهJournal Article20210621The culture of organization is <strong>a</strong> system of common means and concepts that differentiate <strong>one</strong> organization <strong>from the</strong> other organizations. The role of human capital <strong>is a great importance </strong>in creat<strong>ing</strong> and develop<strong>ing</strong> organizational culture. The aim of current study is <strong>to </strong>identif<strong>y</strong> strategies of the change of organizational culture with emphasis on human capital in cultural organizations. The researcher <strong>considers</strong> strateg<strong>ies of </strong> human capital that change organizational culture in cultural institution<strong>s</strong> particularly Ministry of Culture and Islamic Guidance. The Methodology of <strong>the </strong>research is descriptive-analytical and data collect<strong>ion</strong> tool is Likert scale questionnaire comprising 4 factors and 24 items .The research <strong>statistical </strong>population <strong>concludes </strong>4000 employees <strong>that </strong>out of <strong>them </strong>a sample of 384 was randomly selected, based on Morgan Table. <strong>t</strong>he results of <strong>the </strong>research indicated <strong>that</strong> outstanding performance management strategies, talent management, organizational training and learning, and payment and benefits have a positive impact on changing organizational culture of the Ministry of Culture and Islamic Guidance and can be effective in changing the current situation to the desired state of organizational culture. پیادهسازی یکی از مهمترین مراحل سیاستگزاری و برنامهریزی فرهنگی به شمار میرود و بنا به تجربۀ جهانی، موانع اجرایی میتوانند باعث شکست در برنامهها و سیاستهای بالادستی شوند. این پژوهش به بررسی موانع اجرای سیاستهای فرهنگی در ایران با رویکرد بازیگرمحور میپردازد. پرسش اصلی پژوهش حاضر آن است که مهمترین موانع اجرایی سیاستهای فرهنگی کداماند. به این منظور، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بهعنوان یک سند سیاستی رسمی و بالادستی مهم در حوزۀ فرهنگی انتخاب شد که بیش از نه سال از اجرای آن میگذرد و مطابق برآوردها، اجرای آن با تأخیر مواجه شده است. نظریههای این پژوهش شامل نظریۀ تکثرگرایی با رویکرد بازیگرمحور است؛ روش تحقیق ترکیبی یا آمیخته است و دادههای آن عمدتاً با بررسی اسنادی و مصاحبۀ عمیق با 40 نفر از خبرگان مسائل آموزشی و تربیتی کشور به دست آمده است. در گام اول، 65 بازیگر مهم و مؤثر و مرتبط با اجرای سند تحول شناسایی شدند، سپس تعداد آنها به 14 بازیگر کلیدی تقلیل یافت. در مرحلۀ بعد با تحلیل مواضع، راهبردها و اقدامات بازیگران کلیدی، جهتگیری هرکدام نسبت به اجرای سند مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها نشان میدهد اکثر بازیگران اهتمام جدی نسبت به اجرای سند تحول بنیادین ندارند و لذا نمیتوان امیدی به اجرای سند در افق پیش رو داشت. درنهایت، پیشنهادهایی بهمنظور اتخاذ رویکردهای تعاملی و مشارکتی برای جلب مشارکت تمامی بازیگران مرتبط با اجرای سند از سوی نهاد اصلی و مرجع (دبیرخانۀ شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت آموزش و پرورش) ارائه شده است.https://scsj.ricac.ac.ir/article_136356_8c320d1f8efe4e0aa6cb4d6ca31f5ce4.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتمطالعات راهبردی فرهنگ2783-35771120210522Strategies of the Change of Organizational Culture with Emphasis on Human Capital
(Case Study: Ministry of Culture and Islamic Guidance)راهبردهای تغییر فرهنگ سازمانی با تأکید بر سرمایۀ انسانی در سازمانهای فرهنگی (مورد مطالعه: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)10513013635510.22083/scsj.2021.136355FAعلیرضا حفیظیدکتری تخصصی مدیریت و برنامه ریزی فرهنگیJournal Article20210607The culture of organization is <strong>a</strong> system of common means and concepts that differentiate <strong>one</strong> organization <strong>from the</strong> other organizations. The role of human capital <strong>is a great importance </strong>in creat<strong>ing</strong> and develop<strong>ing</strong> organizational culture. The aim of current study is <strong>to </strong>identif<strong>y</strong> strategies of the change of organizational culture with emphasis on human capital in cultural organizations. The researcher <strong>considers</strong> strateg<strong>ies of </strong> human capital that change organizational culture in cultural institution<strong>s</strong> particularly Ministry of Culture and Islamic Guidance. The Methodology of <strong>the </strong>research is descriptive-analytical and data collect<strong>ion</strong> tool is Likert scale questionnaire comprising 4 factors and 24 items .The research <strong>statistical </strong>population <strong>concludes </strong>4000 employees <strong>that </strong>out of <strong>them </strong>a sample of 384 was randomly selected, based on Morgan Table. <strong>t</strong>he results of <strong>the </strong>research indicated <strong>that</strong> outstanding performance management strategies, talent management, organizational training and learning, and payment and benefits have a positive impact on changing organizational culture of the Ministry of Culture and Islamic Guidance and can be effective in changing the current situation to the desired state of organizational culture.فرهنگ سازمانی نظامی از معانی و مفاهیم مشترک است که یک سازمان را از سازمان دیگر جدا میکند. نقش سرمایۀ انسانی در ایجاد و توسعۀ فرهنگ سازمانی از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف پژوهش حاضر شناخت راهبردهای تغییر فرهنگ سازمانی با تأکید بر سرمایۀ انسانی در سازمانهای فرهنگی است. محقق در این پژوهش به بررسی راهبردهای سرمایۀ انسانی که میتوانند به تغییر فرهنگ سازمانی در سازمانهای فرهنگی، بهخصوص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، منجر شوند پرداخته است. روش پژوهش حاضر توصیفی ـ تحلیلی و ابزار گردآوری اطلاعات مطالعات کتابخانهای و میدانی است. جامعۀ آماری شامل تمامی کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (4000 نفر) است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده بر اساس جدول مورگان، 384 نفر از آنان انتخاب شدند. با استفاده از ابزار پرسشنامۀ محققساخته در 4 بُعد و 24 گویه بر اساس مقیاس لیکرت متغیرهای تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند. یافتههای تحقیق با استفاده از رگرسیون خطی نشان داد که راهبردهای مدیریت عملکرد برجسته، مدیریت استعداد، آموزش و یادگیری سازمانی، و حقوق و مزایا در تغییر فرهنگ سازمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اثر مثبتی دارند و میتوانند برای تغییر از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب فرهنگ سازمانی اثرگذار باشند.https://scsj.ricac.ac.ir/article_136355_e9cef2750060013743e141963aad0f4b.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتمطالعات راهبردی فرهنگ2783-35771120210522Examining the Features of American Public Diplomacy Towards Iran
(1997-2005)چیستی و چگونگی ویژگیهای دیپلماسی عمومی آمریکا در قبال ایران (1997-2005)13115213635310.22083/scsj.2021.136353FAمحمد جواد رنجکشاستادیار روابط بینالملل گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20210527The new conditions of the international system have contributed to the emergence of new components in the formal international structure. The emergence of new actors and the importance of finding people and NGOs in the world has led countries to use their tools and new ways to deliver their benefits, in addition to past practices; one of the most important of which is use of public diplomacy. The United States is one of the countries that benefiting from public diplomacy. Considering the ups and downs of the relations between Iran and the United States in different periods of time, and given the discursive rotation in Iran's foreign policy of deconstruction and confidence building with the outside world, during the government reform, views on Iran were changed and America tried to realize his goals and interests through the use of public diplomacy in Iran. Outstanding examples of diplomacy during this period include sending sports teams, issuing visas and facilitating student exchanges, and other scientific and cultural programs. Therefore, the main question of this study is that what are the advantages of the American public diplomacy approach in Iran during the reform period? The first idea is that Americans have shown a positive representation of their actions and the transformation of public culture in Iran during this period of liberal democracy and compared to previous periods, American diplomacy has become more unofficial, with the participation of non-state actors. Research method of this study is descriptive method using library resources.<br /><br />شرایط جدید نظام بینالملل سبب شده است مؤلفههای جدیدی در ساختارهای رسمی بینالمللی نقش ایفا کنند. مطرحشدن بازیگران جدید و اهمیت یافتن افراد و نهادهای غیردولتی در جهان موجب شده است تا کشورها برای تأمین منافع خود، علاوه بر روشهای گذشته، ابزارها و راههای جدیدی را به کار گیرند که یکی از مهمترین آنها بهرهگیری از دیپلماسی عمومی است. با توجه به فراز و نشیبهای حاکم بر روابط ایران و آمریکا در دورههای زمانی مختلف، و با عنایت به چرخش گفتمانی در سیاست خارجی ایران به تنشزدایی و اعتمادسازی با جهانِ خارج در دوران دولت اصلاحات (1376-1384)، دیدگاهها درمورد ایران تغییر کرد و آمریکا درصدد برآمد تا با بهکارگیری دیپلماسی عمومی در ایران به اهداف و منافع خود تحقق بخشد. از جلوههای بارز دیپلماسی در این دوران میتوان به اعزام تیمهای ورزشی، صدور روادید و تسهیل مبادلات دانشجویی، و سایر برنامههای علمی و فرهنگی اشاره کرد. ازاینروی پرسش اصلی در پژوهش حاضر این است که رویکرد دیپلماسی عمومی آمریکا در ایران از چه بارزههایی در دوران اصلاحات برخوردار است. انگارۀ اولیه این است که آمریکا در این دوره بر گسترش لیبرال دموکراسی، بازنمایی مثبت از اقدامات آمریکا، و تغییر فرهنگ عمومی در ایران تأکید داشته و نسبت به دورههای قبل، دیپلماسی عمومی آمریکا به شکل غیررسمیتر و با مشارکت بازیگران غیردولتی صورت گرفته است. این اثر با روش توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانهای به بررسی این موضوع پرداخته است.https://scsj.ricac.ac.ir/article_136353_fcf49df12b30889523dff47053f88cfe.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتمطالعات راهبردی فرهنگ2783-35771120210522Investigating the Relationship between Generation Gap and Telegram Usage and Providing Strategies for Cultural Policy in the Field of Cyberspace Useبررسی رابطۀ میزان استفاده از تلگرام با شکاف نسلی (مورد مطالعه: جوانان شهر تهران و والدین آنها)15318213635410.22083/scsj.2021.136354FAنازنین همتیانکارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.سمیه تاجیک اسماعیلیعضو هیئت علمی گروه ارتباطات اجتماعی، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)Journal Article20210601The aim of this study was to investigate the relationship between the use of Telegram social network and the generation gap between parents and youth between 28 and 32 years old in Tehran and also provide strategies in the field of cultural policy. The research is of practical type and the method is descriptive. The target statistical group includes young people aged between 28 to 32 who reside in Tehran and use Telegram. The statistical group also includes the parents. Using the sufficiency of the samples method, the quantity of the samples is considered 556. Questionnaire is the measuring tool of present research whose internal consistency based upon Cronbach’s alpha is calculated between 0.79 to 0.94 for all variables. The results obtained from hypotheses test display that there is a relation between using Telegram and significance of religion, harmonizing with masculinist values, acceptance of religious groups, change of moral judgement lucrativeness, considering oneself a world citizen. The strongest relation of using Telegram is with harmonizing with masculinist values (r = 0.24) followed by significance of religion (r = 0.20). Use of Telegram does not have any relation with significance of families, tendency towards mundane/ divine values, secularization of institutional and metamaterial values, partaking in social activities and considering oneself a local citizen (p>0.05). Moreover, the findings demonstrate that 5 prediction variables which have meaningful impact on use of Telegram include: harmonizing with masculinist values, considering oneself a world citizen, significance of religion, considering oneself a local citizen and secularization of institutional and metamaterial values (p<0.05).Comparing the regression standardized ratios show that the strongest predictor of use of Telegram is considering oneself a world citizen followed by significance of religion with the ratios of the mentioned predictor variables being respectively 0.252 and 0.192.هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ میزان استفاده از شبکۀ اجتماعی تلگرام با شکاف نسلی و نیز ارائۀ راهبردهایی در حوزۀ سیاستگذاری فرهنگی است. پژوهش از نوع کاربردی و روش آن توصیفی - پیمایشی است. جامعۀ آماری شامل تمامی جوانان 28 تا 32 سالۀ شهر تهران، که از شبکۀ اجتماعی اینستاگرام استفاده میکنند، به همراه والدین آنهاست. حجم نمونه با استفاده از روش کفایت نمونه 556 نفر در نظر گرفته شد. ابزار اندازهگیری پرسشنامه است که روایی آن، به شیوۀ روایی صوری، و پایایی آن، با محاسبۀ ضریب آلفای کرونباخ، برای تمامی متغیرها بین 79/0 تا 94/0 محاسبه شد. نتایج حاصل از آزمون فرضیهها نشان داد که میان استفاده از تلگرام با اهمیت دین، همنوایی با ارزشهای مردسالارانه، پذیرش گروههای مرجع سنتی، تغییر معیارهای داوری اخلاقی، سودجویی، و شهروندِ جهانی دانستنِ خود رابطه وجود دارد. قویترین رابطۀ استفاده از تلگرام با همنوایی با ارزشهای مردسالارانه (24/0=r)، و بعد از آن، با اهمیت دین (20/0=r) است. استفاده از تلگرام با اهمیت خانواده، گرایش به ارزشهای دنیوی/معنوی، عرفیشدن نهادی/فرامادی، مشارکت در فعالیتهای مدنی، و شهروند محلی دانستن خود رابطهای ندارد (05/0<p).<br /> https://scsj.ricac.ac.ir/article_136354_29e1c7b9e2694a358339c5643040569b.pdf