TY - JOUR ID - 166033 TI - دلالت‌های سیاست‌گذاری رسانه؛‌ مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی JO - مطالعات راهبردی فرهنگ JA - SCSJ LA - fa SN - 2783-3577 AU - کریمی, مصطفی AU - نصراللهی کاسمانی, اکبر AU - خیامی, عبدالکریم AD - دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی (نویسنده مسئول) simafaran@gmail.com AD - استادیار گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی akbar.nasrollahi@iauct.ac.ir AD - استادیار دانشکده معارف اسلامی، فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) ak.khayami@isu.ac.ir Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 2 IS - 3 SP - 9 EP - 22 KW - دلالت‌های سیاست رسانه‌ای KW - خطوط راهنمای سیاست‌گذاری KW - سیاست‌گذاری رسانه KW - سیاست رسانه‌ای KW - بیانیه گام دوم DO - 10.22083/scsj.2023.355748.1078 N2 - بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان یکی از برجسته‌ترین اسناد راهبردی انقلاب اسلامی به موضوعات مهمی همچون علم و فناوری، اخلاق و معنویت، اقتصاد و تولید، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و ... پرداخته و علاوه بر ترسیم آرمان‌ها و تعیین اهداف، به الزامات و چالش‌ها نیز توجه داشته و به‌‌عنوان عصاره چهار دهه تجربه ارزشمند، نه فقط سرشت و سرگذشت انقلاب، بلکه سرنوشت و آرمان نهایی آن را تبیین نموده است. ازاین‌رو می‌تواند مبنای سیاست‌گذاری در عرصه‌های مختلف و به‌ویژه رسانه قرار گیرد. این پژوهش با هدف شناسایی خطوط راهنمای سیاست‌گذاری رسانه، با تمرکز بر بیانیۀ گام دوم انقلاب اسلامی و به روش تحلیل مضمون انجام شده است. مضامین فراگیر در چهار گروه تعهد نگرشی، تعهد هنجاری، تعهد رفتاری و تعهد هیجانی قرار گرفته است. بر پایه این پژوهش، رسانه با متعهد دانستن خود به مفاد بیانیه و تأکید بر مضامینی همچون آرمان‌خواهی، ارزش‌مداری، تعالی‌جویی، خودباوری، عقلانیت، خلاقیت، هشیاری، امیدآفرینی، مطالبه و ... و ملاحظه آن در سیاست‌ها و به دنبال آن راهبردها و برنامه‌ها در مسیر تحقق بیانیه قرارگرفته و با توجه به کارکردهای متعدد و تأثیرات فراگیر خود، موجبات هم‌سویی تمامی نیروهای اجتماعی را فراهم خواهد ‌آورد. به‌ویژه آن‌که در متن بیانیه به‌صراحت بر جایگاه کلیدی و نقش مؤثر رسانه تأکید شده است. UR - https://scsj.ricac.ac.ir/article_166033.html L1 - https://scsj.ricac.ac.ir/article_166033_b4197a36e1bb65bc380dffb96912138e.pdf ER -