TY - JOUR ID - 148504 TI - واکاوی عوامل مؤثر بر مصرف‌گرایی لوازم آرایشی در ایران JO - مطالعات راهبردی فرهنگ JA - SCSJ LA - fa SN - 2783-3577 AU - حاجیانی, ابراهیم AU - نیک عهد, مهدی AD - دانشیار جامعه شناسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری AD - دانشجوی دکتری سیاست‌گذاری فرهنگی، دانشگاه خوارزمی (نویسنده مسئول) mehdinikahd@yahoo.com Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 1 IS - 4 SP - 81 EP - 100 KW - مصرف‌گرایی KW - لوازم آرایش KW - بستر اجتماعی KW - کنشگر DO - 10.22083/scsj.2022.148504 N2 - پرسش اصلی این پژوهش آن است که چه عواملی بر مصرف‌گرایی لوازم آرایشی در ایران تأثیرگذارند. روش این پژوهش ترکیبی از روش‌های تحلیل اسناد و مرور نظام‌مند، مطالعۀ اسنادی و تاریخی، فراتحلیل و مصاحبه بوده ‌است. ترکیب و تجمیع داده‌های مکمل از یافته‌های منابع مختلف به عوامل مختلفی که در این پدیده دخیل هستند منتهی شد. دسته‌بندی این عوامل ذیل سه دستۀ تقویت‌کننده، تسهیلگر و موانع در این جهت بود که به تفکیکی مناسب از عوامل منجر شود و از این طریق عوامل کلیدی‌تر استخراج و معرفی شوند. بستر و ارزش‌های اجتماعی‌فرهنگی، نقش کنشگر، و تأثیر رسانه‌ها را می‌توان به‌عنوان عوامل مهم‌تر در این حوزه مطرح کرد. درواقع، شرایط و بستر اجتماعی عامل مهمی در سوق‌دادن افراد به مصرف لوازم آرایش به‌عنوان انتخاب، جایگزین یا اجبار است. از طرفی، این کنشگر است که گاهی فعالانه یا منفعل به سمت مصرف لوازم آرایشی می‌رود که در این مقوله سهم رسانه مشهود است. در حالتی مطلوب، اگر ارزش‌ها و بستر جامعه بر شایسته‌سالاری مبتنی باشند و کنشگر هم کاملاً آگاهانه از کارکردهای مطلوب لوازم آرایشی استفاده کند، آرایش‌کردن و مصرف لوازم آرایش به‌عنوان پدیده‌ای با کارکرد بهینه و مطلوب و همسو‌ با تقویت ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی موردنظر قرار می‌گیرد و این امر به پیشگیری از افراط در مصرف‌گرایی در این حوزه منجر خواهد شد. UR - https://scsj.ricac.ac.ir/article_148504.html L1 - https://scsj.ricac.ac.ir/article_148504_d3a1aefae0bb3dd802d43da0b55c5086.pdf ER -