TY - JOUR ID - 144757 TI - تحلیل کیفی تکنیک‌های اقناعی اینستاگرامی در مشارکت انتخاباتی اسفند 1398 JO - مطالعات راهبردی فرهنگ JA - SCSJ LA - fa SN - 2783-3577 AU - فرج اللهی, مهدی AU - نیرومند, لیلا AU - صادقی لواسانی نیا, نادر AD - دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، گروه ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق. AD - استادیار گروه ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق (نویسندۀ مسئول) AD - استادیار گروه ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 1 IS - 3 SP - 127 EP - 146 KW - مشارکت KW - انتخابات KW - اینستاگرام KW - اقناع KW - گراندد تئوری DO - 10.22083/scsj.2021.144757 N2 - نقش رسانه‌های نوین در مشارکت انتخاباتی مسجل شده است، اما این تأثیرات بر عالم سیاست به‌مانندِ گذشته واحد، یکسان و نشئت‌گرفته از سیاست‌های حاکم نیست، بلکه دچار تکثرگرایی شده و حتی ممکن است مخالف سیاست‌های حاکم عمل کند. لذا، شناخت تأثیرات و نوع عملکرد رسانه‌های نوین، که در این مطالعه منحصر به اینستاگرام شده، از اهمیت زیادی برخوردار است. پرسش اصلی این است که چه تکنیک‌های اقناعی اینستاگرامی در مشارکت انتخابات مجلس 1398 به کار رفته است. برای این منظور از روش کیفی گراندد تئوری استفاده شده است. جامعۀ آماری مطالب انتخاباتی اینستاگرام و نمونه هفت صفحۀ فعال دو جریان سیاسی است که در 51 محور تلخیص شده و 16 تکنیک اقناعی احصا شده است. نتایج از سه رویکرد مشارکت منفی، مثبت و انفعال در انتخابات حاکی است که در این میان، مشارکت مثبت از تکنیک‌های اقناعی ترس، وعده‌ووَعید، شعار تبلیغاتی، احاله به ارزش‌ها، مظلوم‌نمایی و زبان مردم استفاده کرده است؛ در مقابل، مشارکت منفی یا تحریم انتخابات از تکنیک‌های اقناعی افشا، امتناع، تحریک و تهییج، تقطیع، تلقیح، توسل به اصول و قوانین، توسل به برائت، زبان مردم، گواه اجتماعی، مجاورت و مصادره به مطلوب استفاده کرده است. در خصوص انفعال نیز اطلاعاتی به دست نیامد. UR - https://scsj.ricac.ac.ir/article_144757.html L1 - https://scsj.ricac.ac.ir/article_144757_13f970675e75e2e32d7c3a698029eb45.pdf ER -