TY - JOUR ID - 144751 TI - ارائۀ راهبردهای تحولی شبکۀ خبر برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های هم‌گرایی رسانه‌ای JO - مطالعات راهبردی فرهنگ JA - SCSJ LA - fa SN - 2783-3577 AU - محسنی تنکابنی, محمد AU - شریفی, سید مهدی AU - صلواتیان, سیاوش AD - کارشناس ارشد مدیریت رسانه، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران (نویسندۀ مسئول) AD - دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران. AD - استادیار گروه مدیریت رسانه، دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صداوسیما. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 1 IS - 3 SP - 9 EP - 34 KW - مدیریت رسانه KW - هم‌گرایی رسانه‌ای KW - رسانه‌های اجتماعی KW - پلتفرم‌های رسانه‌ای KW - شبکۀ خبر DO - 10.22083/scsj.2021.144751 N2 - در حوزۀ خبر و اطلاع‎‌رسانی، با ورود و گسترش رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و تنوع پلتفرم‌های رسانه‌ای در دنیای امروز، میزان وابستگی مخاطبان به رسانۀ ملی برای کسب اخبار و اطلاعات بسیار کاهش یافته است. در این پژوهش بررسی شده است که هم‌گرایی رسانه‌ای، چه در تولید رسانه‌ای و چه در مصرف رسانه‌ای، چگونه یکی از اصلی‌ترین راهبردهای رسانه‌ای برای تطبیق سازمان رسانه‌ای (به‌طور مشخص شبکۀ خبر) با شرایط روز بازار فنّاوری و نیاز مخاطبان است. این پژوهش با استفاده از روش تحقیق کیفی تحلیل مضمون و با ابزار مصاحبۀ عمیق و با نمونه‌گیری نظری از سه دستۀ مختلف جامعۀ آماری (شامل مدیران و مسئولان سازمان صداوسیما، استادان دانشگاه و متخصصان فعال رسانه‌ای) صورت گرفته و یافته‌های آن نیز با استفاده از نرم‌افزار تحلیل کیفی MAXQDA کدگذاری و تحلیل شده است. با تحلیل کدهای استخراج‌شده از این پژوهش، پنج راهبرد اصلی برای بهره‌مندی شبکۀ خبر از ظرفیت‌های هم‌گرایی ‌رسانه‌ای استخراج شدند: 1. هم‌گرایی در مالکیت پلتفرم‌ها و ابزارها؛ 2. آموزش و نهادینه‌شدن فرهنگ هم‌گرایی؛ 3. هم‌گرایی در ارائۀ پیام به مخاطب؛ 4. هم‌گرایی تاکتیکی با دیگر فضاهای رسانه‌ای و 5. هم‌گرایی ساختاری. همچنین راهکارهای اجرایی هر راهبرد ارزیابی و تحلیل شدند. UR - https://scsj.ricac.ac.ir/article_144751.html L1 - https://scsj.ricac.ac.ir/article_144751_82c732c8f43c4460dee637ec6b3d212c.pdf ER -