%0 Journal Article %T سیاست‌گذاری هویت در نظام آموزشی کشور و توصیه‌های سیاستی آن %J مطالعات راهبردی فرهنگ %I پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات %Z 2783-3577 %A امینی, محمد %D 2023 %\ 02/20/2023 %V 2 %N 4 %P 9-28 %! سیاست‌گذاری هویت در نظام آموزشی کشور و توصیه‌های سیاستی آن %K هویت %K سیاست‌گذاری %K سیاست‌گذاری هویتی %K دانش‌آموزان %K نظام آموزشی %R 10.22083/scsj.2023.387927.1098 %X یکی از کارکردهای اساسی نظام­ آموزشی در هر جامعه،­ تلاش در مسیر رشد و تقویت هویت دانش­آموزان در پایه­ها و مقاطع تحصیلی مختلف است تا آنان از این طریق واجد مهارت ­ها و صلاحیت­ های لازم برای ایفای مسئولیت­ های فردی و اجتماعی خود بشوند. در این راستا، یکی از الزامات مهم سیاست‌گذاری هویتی روزآمد و اثربخش است تا اجرا و عملیاتی کردن آن، زمینه ­های لازم را برای رشد و تحکیم هویت فراگیران فراهم کند. این مقاله با اتخاذ رویکردی تحلیلی ـ‌ استنتاجی و با مرور منابع و مراجع علمی کوشیده است تا ضمن تبیین کارکرد نظام آموزشی در پرورش هویت یادگیرندگان، مجموعه ­ای از توصیه ­های سیاستی لازم در این عرصه را ارائه نماید. یافته ­های حاصل نشان داد که سیاست‌گذاری هویتی نظام آموزشی باید بسترهای لازم را برای توجه موزون و جامع­نگر به همه عرصه­ های هویت واقع­بینی و اجتناب از ایده ­آل‌گرایی صرف، تمرکززدایی و مشارکت‌دادن هرچه بیشتر همه ذی‌نفعان، استفاده از ظرفیت­ های برنامه درسی پنهان مدارس، رشد همه ابعاد شخصیتی فراگیران (شناختی، عاطفی و مهارتی)، بهره‌گیری از توانمندی­ های نهادها و گروه ­های اجتماعی جامعه، استفاده مؤثر از کتب درسی، رشد صلاحیت­ های حرفه­ای معلمان و لزوم تغییر سیاست‌گذاری‌های هویتی متناسب با تحولات زمانه فراهم کند. بدیهی است توجه جدی و عملی به توصیه ­های سیاستی مذکور ضمن کاهش چالش ­های هویتی نسل جوان، اثربخشی نظام آموزشی را در رشد هویت منسجم دانش­ آموزان افزایش می ­دهد. %U https://scsj.ricac.ac.ir/article_170888_d4c9384fe2cfbc2692629e2dcc366470.pdf