@article { author = {mohseni tonkaboni, mohamad and sharifi, mahdi and salavatian, siavash}, title = {Proposing Transformational Strategies for the “IRINN” to benefit from Media Convergence Potentials}, journal = {Strategic Studies of Culture}, volume = {1}, number = {3}, pages = {9-34}, year = {2021}, publisher = {Research Center for Culture, Art and Communication Ministry of Culture and Guidance}, issn = {2783-3577}, eissn = {2783-3585}, doi = {10.22083/scsj.2021.144751}, abstract = {In the field of information and news broadcasting, the arrival and spread of social media and the variety of media platforms in the contemporary world has greatly reduced the audience’s dependency on national broadcasting for obtaining information and news. The present study examines how media convergence is among the most essential media strategies for broadcasting organizations (e.g. the “IRINN”) to adapt to the contemporary circumstances of the technology market and the needs of the audience. The present research has employed a qualitative method to conduct content analysis based on the in-depth interview tool and taking samples from three distinct statistical populations including the “IRIB” organization's managers and authorities, university professors, and active professionals in the field of media, and findings were coded and analyzed using the MAXQDA qualitative analysis software. Five main strategies were identified by analyzing the codes extracted from this study to help the news channel take advantage of media convergence potentials, including 1. Convergence in tools and media ownership, 2. Teaching and institutionalizing the culture of convergence, 3. Convergence in presenting the news to the audience, 4. Tactical convergence with other media environments, and 5. Structural convergence. Eventually, the execution approaches of each strategy were evaluated and analyzed. }, keywords = {Media Management,media convergence,Social Media,Media platforms,IRINN}, title_fa = {ارائۀ راهبردهای تحولی شبکۀ خبر برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های هم‌گرایی رسانه‌ای}, abstract_fa = {در حوزۀ خبر و اطلاع‎‌رسانی، با ورود و گسترش رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و تنوع پلتفرم‌های رسانه‌ای در دنیای امروز، میزان وابستگی مخاطبان به رسانۀ ملی برای کسب اخبار و اطلاعات بسیار کاهش یافته است. در این پژوهش بررسی شده است که هم‌گرایی رسانه‌ای، چه در تولید رسانه‌ای و چه در مصرف رسانه‌ای، چگونه یکی از اصلی‌ترین راهبردهای رسانه‌ای برای تطبیق سازمان رسانه‌ای (به‌طور مشخص شبکۀ خبر) با شرایط روز بازار فنّاوری و نیاز مخاطبان است. این پژوهش با استفاده از روش تحقیق کیفی تحلیل مضمون و با ابزار مصاحبۀ عمیق و با نمونه‌گیری نظری از سه دستۀ مختلف جامعۀ آماری (شامل مدیران و مسئولان سازمان صداوسیما، استادان دانشگاه و متخصصان فعال رسانه‌ای) صورت گرفته و یافته‌های آن نیز با استفاده از نرم‌افزار تحلیل کیفی MAXQDA کدگذاری و تحلیل شده است. با تحلیل کدهای استخراج‌شده از این پژوهش، پنج راهبرد اصلی برای بهره‌مندی شبکۀ خبر از ظرفیت‌های هم‌گرایی ‌رسانه‌ای استخراج شدند: 1. هم‌گرایی در مالکیت پلتفرم‌ها و ابزارها؛ 2. آموزش و نهادینه‌شدن فرهنگ هم‌گرایی؛ 3. هم‌گرایی در ارائۀ پیام به مخاطب؛ 4. هم‌گرایی تاکتیکی با دیگر فضاهای رسانه‌ای و 5. هم‌گرایی ساختاری. همچنین راهکارهای اجرایی هر راهبرد ارزیابی و تحلیل شدند.}, keywords_fa = {مدیریت رسانه,هم‌گرایی رسانه‌ای,رسانه‌های اجتماعی,پلتفرم‌های رسانه‌ای,شبکۀ خبر}, url = {https://scsj.ricac.ac.ir/article_144751.html}, eprint = {https://scsj.ricac.ac.ir/article_144751_82c732c8f43c4460dee637ec6b3d212c.pdf} }