ارزیابی راهبردهای هلدینگ تِنسِنت چین در ایجاد پیام‌رسان‌های اجتماعی؛ با تأکید بر مطالعهٔ پیام‌رسان «وی‌چت»

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران msoleimani@ut.ac.ir

چکیده

پروژۀ پیام‌رسان وی‌چت در هلدینگ تِنسِنت‌‌ از سال 2010 آغاز شده است. البته وی‌چت تنها پروژۀ هدلینگ تِنسِنت‌‌ نیست؛ بلکه این مجموعه، تعداد زیادی برند و پروژه کلان دارد. آخرین آمارها نشان می‌دهد که وی‌چت با بیش از یک میلیارد کاربر در جایگاه پنجم رسانه‌های اجتماعی و سوم پیام‌رسان‌هاست و تنها واتساپ و مسنجر (هر دو متعلق به فیس‌بوک)، پیام‌رسان‌هایی هستند که کاربران بیشتری نسبت به وی‌چت دارند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های وی‌چت در میان مخاطبان، امکان‌های مالی و پرداخت دیجیتال است و ۷۶ درصد مجموع کاربران چینی از این خدمات بهره می‌برند. چینی‌ها در پرداخت دیجیتالی و مبتنی بر تلفن همراه، سرآمد جهان هستند و ۳۵ درصد مبادلات مالیِ تلفن همراه را در اختیار دارند. درآمد عمده تِنسِنت‌‌ از دو پیام‌رسان اجتماعی وی‌چت و کیو.کیو، شبکه‌های اجتماعی «کیوزون» و مجموعه بازی‌های آنلاین و رایانه‌ای آن است. هم‌اکنون تِنسِنت‌‌ بزرگ‌ترین ارائه‌دهندۀ بازی‌های رایانه‌ای و بازی‌های تلفن همراه در دنیا است و در این عرصه، درآمدش از مایکروسافت و سونی هم بیشتر است. حال سؤال اساسی این است که چه سیاست‌هایی در تِنسِنت‌‌، وی‌چت را با چنین توفیقاتی روبرو ساخته است. شناسایی الگوهای موفق پیام‌رسان‌های اجتماعی برای اقتصاد دیجیتال کنونی در ایران و سیاست‌گذاری‌های نهادهای مرتبط اهمیت فراوانی داشته و ضرورت دارد. مطالعۀ حاضر برای ارزیابی سیاست‌ از روش گزارش‌ راهبردی استفاده می‌کند. نتایج این پژوهش نیز نشان می‌دهد که «عدم اتکای درآمد تِنسِنت‌‌ به تبلیغات»؛ «سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات»؛ «فرهنگ مبتنی بر تحقیق و توسعه»؛ «اهتمام به ارز دیجیتال»؛ «ادغام سرگرمی در رسانه‌های اجتماعی» و «ارائه بازی‌های رایانه‌ای فراگیر» از مهم‌ترین راهبردهای کلان تِنسِنت‌‌ است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluation of Strategies of Tencent China Holding in Creating Social Media; Emphasizing the study of "WeChat"

نویسنده [English]

  • Majid Soleimani Sasani
Assistant Professor, Faculty of Social Sciences, University of Tehran msoleimani@ut.ac.ir
چکیده [English]

The production project of WeChat messenger platform in Tencent Holdings (The most valuable public company in Asia) has started since 2010. WeChat isn't just Tencent's huge headling project; rather, this company has a large number of brands and large projects. WeChat is just one of them. The latest statistics show that WeChat ranks fifth on social media and third on messaging with more than one billion users, followed by WhatsApp and Facebook (owned by Facebook). One of the most important features of WeChat among the audience is its financial and digital payment capabilities. 76% of all Chinese users use these services. The Chinese are superior to the rest of the world in digital and mobile-based payments. And account for 35% of financial transactions based on mobile platforms. Tencent's major revenue comes from WeChat and QQ, Kyuzon social networks, and online and computer games. Tencent is now the largest provider of computer games and mobile games in the world, and in this area, it earns more than Microsoft and Sony. The fundamental question is what policies existed in the Tencent series that WeChat has made such progress. The present study uses the strategic report method to evaluate the policy. This study shows that "Independence of advertising revenue,"; "Investing in various fields of information and communication technology,"; "Having a culture based on research and development,"; "Attention to digital currency,"; "Integrating entertainment on social media," and "Providing universal computer games," are among Tencent's most important macro-strategies.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Messenger
  • Social Media
  • WeChat
  • QQ
  • Tencent
  • National Information Network

منابع و مأخذ

میرزایی، امیرحسین (۱۳۹۸). «صنعت بازی در چنگ غول بزرگ چین؛ تمام شرکت‌هایی که تِنسِنت‌‌ در آن‌ها سهم دارد» در مجله دیجی‌کالا، ۳۰ مهر ۱۳۹۸، ارجاع در: https://www.digikala.com/mag/tencent-shares-in-gaming-companies/
افسری، زهرا (۱۳۹۷). «تِنسِنت‌‌؛ غول بزرگ چینی با رشدی پایدار» در مجله آکادمی چرخ، ارجاع در: https://charkhacademy.com/1290-تِنسِنت‌‌؛-غول-بزرگ-چینی-با-رشدی-پایدار/#
کاکاوند، امین (۱۳۹۸ الف). «تِنسِنت‌‌ چگونه چین را آنلاین کرد»، ارجاع در: https://kakavand.me/tencent/
کاکاوند، امین (۱۳۹۸ ب). «پونی ما، ناشناخته‌ترین خالق غول‌های اینترنتی» ارجاع در: https://kakavand.me/pony-ma/
بی‌بی‌سی (۱۳۹۶). «ارزش شرکت مالک 'وی‌چت' به بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار رسید»، ۳۰ آبان ۱۳۹۶، ارجاع در: https://www.bbc.com/persian/world-42064994
رضایی، مریم (۱۳۹۸). «مالک چینی بزرگ‌ترین گنجینه داده جهان»، روزنامه دنیای اقتصاد، شماره روزنامه: ۴۷۳۲، تاریخ چاپ: ۱۳۹۸/۰۷/۲۵، شماره خبر: ۳۵۸۳۸۳۶ ارجاع در: https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3583836
شاوردی، مرضیه و امیر ناظمی (۱۳۹۶). «مروری بر سیاست‌گذاری نوآوری در چین»، فصلنامه مطالعات راهبردی سیاست‌گذاری عمومی. شماره 24: 247-233.
یانگ، ایون و لیزا کوئین (۱۳۹۶). راهنمای نگارش گزارش راهبردی: راهنمایی برای مشاوران سیاست‌گذاری زیرنظر: علی اصغر سیدآبادی مترجمان: علی‌رضا کرمانی و مانی ساسانی‌پور. تهران: معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
Abdelkafi, N., Raasch, C., Roth, A., & Srinivasan, R. (2019). Multi-sided platforms. Electronic Markets, 29(4), 553-559.
Campbell, D., Stonehouse, G., & Houston, B. (2002). Business strategy: an introduction. Routledge.
Chen, T. (2018). Tencent’s impressive financial growth leaves room for uncertainty. 20, 2018 NEW WECHAT FEATURES: https://walkthechat.com/tencents-impressive-financial-growth-leaves-room-uncertainty/
Economy, E. C. (2018). China's New Revolution: The Reign of Xi Jinping. Foreign Aff., 97, 60.
Harwit, E. (2017). WeChat: Social and political development of China’s dominant messaging app. Chinese Journal of Communication, 10(3), 312-327.
Hu, X. (2011). Social media business model analysis-Case Tencent, Facebook, and Myspace.
Kim, J. (2014). Platform business and network strategy. STI Policy Review, 5(1), 57-74.
Kim, J. (2016). The platform business model and strategy: a dynamic analysis of the value chain and platform business. The University of Manchester (United Kingdom).
Li, B., Wu, Y., Hao, Z., Yan, X., & Chen, B. (2019). The effects of trust on life satisfaction in the context of WeChat use. Telematics and Informatics, 42, 101241.
Mckeown, M. (2019). The strategy book. Pearson UK.
Negro, G., Balbi, G., & Bory, P. (2020). The path to WeChat: How Tencent’s culture shaped the most popular Chinese app, 1998–2011. Global Media and Communication, 16(2), 208-226.
‏Peng, Y. (2017). Affective Networks : How WeChat Enhances Tencent ’ s Digital Business Governance. Chinese Journal of Communication, online first, 1–15. http://doi.org/10.1080/17544750.2017.1306573
Plantin, J. C., & De Seta, G. (2019). WeChat as infrastructure: The techno-nationalist shaping of Chinese digital platforms. Chinese Journal of Communication, 12(3), 257-273.
Qiang, C. Z. W. (2007). China's information revolution: managing the economic and social transformation. The World Ban
Tencent. (2017). Tencent announces 2017 fourth quarter and annual results.
Tu, F. (2016). WeChat and civil society in China. Communication and the Public, 1(3), 343-350.
Wen, Z., Geng, X., & Ye, Y. (2016). Does the use of WeChat lead to subjective well-being?: The effect of use intensity and motivations. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 19(10), 587-592.
Wong, K. (2020). Organizational Culture: Definition, Importance, and Development. Retrieved January, 26, 2021.
Yang, X., Sun, S. L., & Lee, R. P. (2016). Micro-innovation strategy: the case of WeChat. Asian Case Research Journal, 20(02), 401-427.
Yuan, Y., Lu, L. Y., Tian, G., & Yu, Y. (2020). Business strategy and corporate social responsibility. Journal of Business Ethics, 162(2), 359-377.
Zhang, X., & Zheng, Y. (Eds). (2009). China's information and communications technology revolution: social changes and state responses. Routledge.
Zou, Y., Jin, X., Li, Y., Guo, Z., Wang, E., & Xiao, B. (2014). Mariana: Tencent deep learning platform and its applications. Proceedings of the VLDB Endowment, 7(13), 1772-1777.