ثبت و تحلیل نقش ستارگان موسیقی پاپ و رپ ایرانی در هویت‌یابی و جامعه‌پذیری هواخواهان نوجوان ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام (موردمطالعه: امیرحسین تتلو و سید حسین موسوی (ملقب به تهی))

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائی (نویسندۀ مسئول)

2 دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

در ایران ستارگان موسیقی پاپ و رپ تأثیرات خاصی بر جماعت‌­های هواخواه جوان و نوجوان از حیث هویت‌­یابی، سبک زندگی و الگوهای مصرفی بر جای گذاشته‌­اند. هدف پژوهش پیش رو ثبت و تحلیل نقش ستارگان موسیقی پاپ و رپ ایرانی در هویت‌­یابی و جامعه‌­پذیری هواخواهان نوجوان ایرانی در شبکۀ اجتماعی اینستاگرام بود. این پژوهش از نوع کیفی و با رویکرد کیفی قوم‌­نگاری مجازی صورت گرفت. یافته‌­های پژوهش نشان داد که به‌طورکلی تتلو و تهی از شگردهای رسانه­‌ای متفاوتی برای اثرگذاری بر هواخواهان نوجوان استفاده کرده­اند. نمایش زندگی خصوصی خود در اینستاگرام و مورد خطاب قرار دادن فالوورهایش به‌عنوان تتلیتی، به‌کاربردن الفاظ زشت و خارج از عرف و کنش­های هنجارگریز بخشی از شگردهای رسانه­‌ای «تتلو» برای اثرگذاری بر جماعت هواخواه بوده است. این در حالی است که «تهی» به میانجی شگردهای رسانه­ای دیگری نظیر برقراری ارتباط گرم و صمیمی با هواخواهان و در معرض دید گذاشتن قلمرو خصوصی زندگی خویش سعی کرده است بر هواخواهان خویش اثر بگذارد. یافته‌­های پژوهش همچنین نشان داد که پاسخگویی هواخواهان به نیازهای روان‌شناختی و عاطفی از مهم­‌ترین علل هواخواهان برای گرایش به موسیقی پاپ و رپ و ستاره‌­های موسیقی در این ژانر است. ذائقۀ موسیقایی جوانان به تأسی از عادت‌واره‌شان به دنبال برطرف‌کردن خلأهای روانی است که این امر در جهان موسیقای خیالی به امری ممکن و در دسترس بدل می­‌شود. درواقع، علاقۀ جوانان به سبک موسیقی خاص و آهنگ­‌های خاص، درنهایت، به خود ستارۀ موسیقی تسری پیدا می­کند و در درازمدت این امر به پیروی از کنش­‌ها و گفتارهای ستارۀ موسیقی محبوب خود منجر می­‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Recording and analyzing the role of Iranian pop and rap stars in identifying and socializing Iranian teenage fans on the Instagram social network (Case study: Amir Hossein Tataloo and Seyed Hossein Mousavi (nicknamed Tohi)

نویسندگان [English]

  • Farid Azizi 1
  • Hamid Azizi 2
1 PhD Student in Social Communication Sciences, Allameh Tabatabai University (Corresponding Author).
2 PhD Student in Social Communication Sciences, Allameh Tabatabai University.
چکیده [English]

In Iran, pop and rap stars have left special effects on young and adolescent fans in terms of identity, lifestyle and consumption patterns. The purpose of this study was to record and analyze the role of Iranian pop and rap stars in identifying and socializing Iranian adolescent fans on the social network Instagram. This research was conducted qualitatively with a qualitative approach of virtual ethnography. Findings of the study showed that in general, Tatloo and Tohi have used different media tricks to influence adolescent fans. Showing off his private life on Instagram and addressing his followers as Tatalites, using ugly and out-of-the-ordinary words, and abnormal actions have been part of Tataloo's media tactics to influence the fan base. At the same time, Tohi has tried to influence his fans through other media tricks, such as establishing a warm and intimate relationship with the fans and exposing the private realm of his life. The findings also showed that the response of fans to psychological and emotional needs is one of the most important reasons for fans to become interested in pop and rap music and music stars in this genre. Young people's musical taste, based on their habit, seeks to fill psychological gaps, which becomes possible and accessible in a world of imaginary music. In fact, young people's interest in certain styles of music and certain songs eventually spreads to the music star himself, and in the long run this leads to following the actions and speeches of his favorite music star.

کلیدواژه‌ها [English]

  • fanatic
  • celebrity
  • virtual ethnography
  • Instagram
  • Tataloo
منابع و مأخذ
ایسنا (1395). مورد عجیب تتلو تتلیتی‌ها. بازیابی‌شده در: https://www.isna.ir/news/95060104287/.
بیچرانلو، عبدالله (1393). «رسانه موسیقی و جوانان ایرانی؛ با تمرکز بر موسیقی در تلویزیون­‌های ماهواره­ای فارسی‌زبان». فصلنامه رسانه، شماره 2: 119-101.
خادمیان، طلیعه و محسن سلیمانی فاخر (1395). «نفرین و نفرت در ترانه‌­های عامه‌­پسند ایرانی (از سال 1380 تا کنون)». فصلنامه مطالعات جامعه­شناختی، شماره 1: 192-165.
شباهنگ، رضا، محمدعلی بشارت، فرزین باقری شیخانگفشه، منیژه فیروزه و عباس رحیمی­­نژاد (1398). نقش تجربه تعامل فرااجتماعی، تعامل فرااجتماعی و گسستگی فرااجتماعی در پیش­بینی پرستش افراد مشهور. فصلنامه شناخت اجتماعی، شماره 2: 60-50.
فرارو (1398). امیر تتلو رکورد کامنت اینستاگرام را شکست؛ رکوردشکنی کامنت و لایک در اینستاگرام از کجا آغاز شد؟ بازیابی‌شده در: https://fararu.com/fa/news/412789/.
کاشانی، سالار (1395). جمهوری تتلیتی‌­ها. رادیو زمانه.
کوچک‌زایی، مصطفی، مجیدرضا فیضیان و محمدحسین شاه­آبادی (1397). «بررسی سلبریتی­‌سازی در رسانه و بحران هویت نوجوان در جامعه». فصلنامه فرهنگ، جامعه­، رسانه. شماره 29: 121ـ103.
محمدپور، احمد، ابوبکر شریعت­پناه و احمد غلامی (1392). «تحلیل جامعه­شناختی شیوه برساخت هویت از رهگذر مصرف موسیقی عامه­پسند در میان جوانان». فصلنامه مجله مطالعات اجتماعی ایران، شماره 4: 159ـ137.
مولایی، محمد مهدی (1395). گردش فرهنگ سلبریتی در رسانه‌­های اجتماعی: مطالعه فعالیت سلبریتی­‌های ایرانی و هوادارانشان در اینستاگرام. فصلنامه فرهنگ، جامعه، رسانه. سال پنجم، 57-80.
 
Boyd, R. & Richerson, P. J. (1985). Culture and the Evolutionary Process. University of Chicago Press, Chicago.
Brooks, S. K. (2018). ‘FANatics: Systematic literature review of factors associated with celebrity worship, and suggested directions for future research’. Current psychology (New Brunswick, N.J.). Published online: 26 September 2018: 1-23.
Brown, W. J. (2015). ‘Examining four processes of audience involvement with media personae: Transportation, parasocial interaction, identification, and worship’. Communication Theory, 25(3): 259–283.
Chung, S. & Cho, H. (2017). ‘Fostering parasocial relationships with celebrities on social media: Implications for celebrity endorsement’. Psychology and Marketing, 34(4): 481–495.
Driessens, O. (2013). ‘Celebrity Capital: Redefining Celebrity Using Field Theory’. Theory and Society, 2(5): 43–60. 
Eyal, K., Teeni-Harari, T., Katz, K. (2020). ‘A Content Analysis of Teen-Favored Celebrities' Posts on Social Networking Sites: Implications for Teen Fame-Valuation’. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 14(2): 1-19.
Giles, D. C. (2017). ‘How do fan and celebrity identities become established on twitter? A study of ‘social media natives’ and their followers’. Celebrity Studies, 8(3): 445–460.
Greenwood, D. N. (2013). ‘Fame, Facebook, and Twitter: How attitudes about fame predict frequency and nature of social media use’. Psychology of Popular Media Culture, 2(4): 222–236.
Hackley, C. & Hackley, R. A. (2016). The iconicity of celebrity and the spiritual impulse’. Consumption Markets & Culture, 19(3): 269–274.
Jayson, S. (2013). Survey: Young people who use social media seek fame. USA Today.
Jia, X., Hungm K. & Zhang, K. (2020). Celebrity Fans in China: Motives, Characteristics, and Marketing Impacts. Handbook of Research on the Impact of Fandom in Society and Consumerism.
Jiménez, Á. V. & Mesoudi, A. (2019). ‘Prestige-biased social learning: Current evidence and outstanding questions’. Palgrave Communications, 5, Article 20.
Kosenko, K. A., Binder, A. R. & Hurley, R. (2016). ‘Celebrity influence and identification: A test of the Angelina effect’. Journal of Health Communication, 21(3): 318–326.
Liang, Y. & Shen, W. (2017). ‘Fan economy in the Chinese media and entertainment industry: How feedback from super fans can propel creative industries revenue’. Global Media and China, 1(4): 331-349.
Liu, J. K. K. (2013). ‘Idol worship, religiosity, and self-esteem among university and secondary students in Hong Kong’. Discovery – SS Student E-journal, 2: 15–28.
Madden, M., Lenhart, A., Cortesi, S., Gasser, U., Duggan, M., Smith, A., & Beaton, M. (2013). ‘Teens, social media, and privacy’. Pew Research Center: Internet & Technology. Retrieved from: https://www.pewresearch.org/internet/2013/05/21/teens-social-media-and-privacy/.
Maltby, J., Houran, J., & McCutcheon, L. (2003). ‘A clinical interpretation of attitudes and behaviors associated with celebrity worship’. The Journal of Nervous and Mental Disease, 191(1): 25–29.
Marwick, A., & Boyd, d. (2011). ‘To see and be seen: Celebrity practice on Twitter’. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 11 (2): 139–158.
Mendick, H., Allen, K., & Harvey, L. (2014). Turning to the empirical audience: the desired but denied object of celebrity studies?. Published online: 08 Jul 2015: 374-377.