%0 Journal Article %T شناسایی نقش برنامه‌های رادیو در توسعه فرهنگی شهروندان تهرانی به‌منظور ارائه راهبردهای فرهنگی %J مطالعات راهبردی فرهنگ %I پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات %Z 2783-3577 %A راهدار, زهره %A تاجیک اسماعیلی, سمیه %A صنیعی, ماندانا %D 2022 %\ 08/23/2022 %V 2 %N 2 %P 57-78 %! شناسایی نقش برنامه‌های رادیو در توسعه فرهنگی شهروندان تهرانی به‌منظور ارائه راهبردهای فرهنگی %K فرهنگ %K توسعه فرهنگی %K نگرش %K رسانه‌های جمعی %K رادیو %R 10.22083/scsj.2022.362969.1068 %X پژوهش پیش‌رو با هدف شناسایی نقش برنامه‌های رادیویی در توسعۀ فرهنگی شهروندان تهرانی اجرا شده است. این پژوهش، بر مبنای هدف، از نوع کاربردی و بر مبنای استراتژی از روش کیفی استفاده شده ‌است. جامعۀ آماری پژوهش را 30 نفر از نخبگان حوزۀ رسانه و فرهنگ تشکیل دادند که با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. روش گردآوری اطلاعات روش‌ میدانی و با ابزار مصاحبه و پرسشنامه انجام شد. در این پژوهش 9 شاخص از طریق روش کیفی استخراج شد که عبارت‌اند از: نگرش، گرایش، منش، مصرف فرهنگی، امنیت شخصی شهروندان، فرآورده، ارتباطات، دستاورد و نیروی انسانی. جهت تجزیه‌وتحلیل و رتبه‌بندی عوامل شناسایی‌شده از فن AHP استفاده شد. بر اساس نتایج حاصل، در ساخت برنامه‌های رادیویی؛ در بخش نگرش‌ها اعتماد متقابل، بالاترین اولویت را داشته است. در بخش گرایش‌ها، بالاترین اولویت اخلاق‌مداری عرق ملی (وطن‌پرستی و ملی‌گرایی) بوده، در بخش منش‌ها و در ساخت برنامه‌های رادیویی، مسئولیت‌پذیری و پاسخ‌گویی و در بخش مصرف فرهنگی، فرهنگ دیجیتال اولویت داشته است. در بخش فرآورده‌ها اولویت با تولیدات دیداری و شنیداری بوده و در بخش امنیت شخصی اولویت با عدالت قانونی و در بخش ارتباطات اولویت با تعداد شبکه‌ها بوده است. در بخش دستاورد، بالابردن سواد رسانه‌ای بیشترین اولویت را داشته و در بخش ارتقای نیروی انسانی اولویت با آموزش و جذب هنرمندان بوده است. %U https://scsj.ricac.ac.ir/article_158082_3b538e6d438a9df9fe98780601a04853.pdf