%0 Journal Article %T ثبت و تحلیل نقش ستارگان موسیقی پاپ و رپ ایرانی در هویت‌یابی و جامعه‌پذیری هواخواهان نوجوان ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام (موردمطالعه: امیرحسین تتلو و سید حسین موسوی (ملقب به تهی)) %J مطالعات راهبردی فرهنگ %I پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات %Z 2783-3577 %A عزیزی, فرید %A عزیزی, حمید %D 2021 %\ 11/22/2021 %V 1 %N 3 %P 101-126 %! ثبت و تحلیل نقش ستارگان موسیقی پاپ و رپ ایرانی در هویت‌یابی و جامعه‌پذیری هواخواهان نوجوان ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام (موردمطالعه: امیرحسین تتلو و سید حسین موسوی (ملقب به تهی)) %K هواخواه %K سلبریتی %K قوم‌نگاری مجازی %K اینستاگرام %K تتلو %R 10.22083/scsj.2021.144756 %X در ایران ستارگان موسیقی پاپ و رپ تأثیرات خاصی بر جماعت‌­های هواخواه جوان و نوجوان از حیث هویت‌­یابی، سبک زندگی و الگوهای مصرفی بر جای گذاشته‌­اند. هدف پژوهش پیش رو ثبت و تحلیل نقش ستارگان موسیقی پاپ و رپ ایرانی در هویت‌­یابی و جامعه‌­پذیری هواخواهان نوجوان ایرانی در شبکۀ اجتماعی اینستاگرام بود. این پژوهش از نوع کیفی و با رویکرد کیفی قوم‌­نگاری مجازی صورت گرفت. یافته‌­های پژوهش نشان داد که به‌طورکلی تتلو و تهی از شگردهای رسانه­‌ای متفاوتی برای اثرگذاری بر هواخواهان نوجوان استفاده کرده­اند. نمایش زندگی خصوصی خود در اینستاگرام و مورد خطاب قرار دادن فالوورهایش به‌عنوان تتلیتی، به‌کاربردن الفاظ زشت و خارج از عرف و کنش­های هنجارگریز بخشی از شگردهای رسانه­‌ای «تتلو» برای اثرگذاری بر جماعت هواخواه بوده است. این در حالی است که «تهی» به میانجی شگردهای رسانه­ای دیگری نظیر برقراری ارتباط گرم و صمیمی با هواخواهان و در معرض دید گذاشتن قلمرو خصوصی زندگی خویش سعی کرده است بر هواخواهان خویش اثر بگذارد. یافته‌­های پژوهش همچنین نشان داد که پاسخگویی هواخواهان به نیازهای روان‌شناختی و عاطفی از مهم­‌ترین علل هواخواهان برای گرایش به موسیقی پاپ و رپ و ستاره‌­های موسیقی در این ژانر است. ذائقۀ موسیقایی جوانان به تأسی از عادت‌واره‌شان به دنبال برطرف‌کردن خلأهای روانی است که این امر در جهان موسیقای خیالی به امری ممکن و در دسترس بدل می­‌شود. درواقع، علاقۀ جوانان به سبک موسیقی خاص و آهنگ­‌های خاص، درنهایت، به خود ستارۀ موسیقی تسری پیدا می­کند و در درازمدت این امر به پیروی از کنش­‌ها و گفتارهای ستارۀ موسیقی محبوب خود منجر می­‌شود. %U https://scsj.ricac.ac.ir/article_144756_09e7b6ecd9196d5e24fd6cf20bd0f33c.pdf