%0 Journal Article %T ارزیابی تأثیر قوانین و مقررات آموزش عالی بر توسعۀ مکاتب علمی در دانشگاه های ایران %J مطالعات راهبردی فرهنگ %I پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات %Z 2783-3577 %A عالمی نیسی, مسعود %A محجوبیان, احمد %D 2021 %\ 05/22/2021 %V 1 %N 1 %P 47-74 %! ارزیابی تأثیر قوانین و مقررات آموزش عالی بر توسعۀ مکاتب علمی در دانشگاه های ایران %K مکتب علمی %K دانشگاه %K ارزیابی قوانین و مقررات %K قوانین و مقررات آموزش عالی %K رویکرد سیستمی %R 10.22083/scsj.2021.136358 %X حضور و پرورش مکاتب علمی در دانشگاه­ ها می­تواند سرمنشأ گفت­ وگوی سازنده و پیشرفت علمی شود. به­ نظر می­ رسد برخلاف بسیاری از دانشگاه­های جهان، چنین وضعیتی در دانشگاه­های کشورمان وجود ندارد؛ به عبارت دیگر، دانشگاه­ها به تقویت یک مکتب علمی خاص (اعم از داخلی یا خارجی) اهتمام نمی­ورزند و عملاً اولویت‌بندی میان نظریه­ها و مکاتب موجود وجود ندارد. پرسش پژوهش حاضر آن است که نقش قوانین و مقررات آموزش عالی در این وضعیت چیست؛ آیا قوانین و مقررات باعث شده که دانشگاه­ها  نتوانند روی مکتب علمی خاصی متمرکز شوند؟ پاسخ به این پرسش طی دو مرحله انجام شد: اول، بر اساس رویکرد سیستمی به دانشگاه، با استفاده از روش گروه­محوری، راهبردهای هفت­گانۀ تقویت حضور مکاتب علمی در دانشگاه­ها استخراج شدند. دوم، در چارچوب ارزیابی قوانین و مقررات، با استفاده از معیار راهبردهای هفت­گانۀ مذکور، تمامی قوانین و مقررات مربوط به آموزش عالی، از نظر تأثیر آن­ها بر حضور مکاتب علمی در دانشگاه­ها، مورد بررسی قرار گرفتند. درمجموع، نتیجۀ این پژوهش آن است که قوانین و مقررات زمینۀ چندان مساعدی را برای توسعۀ حضور مکاتب علمی در دانشگاه­ها فراهم نمی ­کنند. %U https://scsj.ricac.ac.ir/article_136358_c49d231247320997c19357637a2493d3.pdf