@article { author = {Ashayeri, Taha and Jahanparvar, Tahereh and Hosseinzadeh, Elham}, title = {Sociological Study of Street Begging culture: A Systematic Review of Empirical Research}, journal = {Strategic Studies of Culture}, volume = {2}, number = {2}, pages = {111-153}, year = {2022}, publisher = {Research Center for Culture, Art and Communication Ministry of Culture and Guidance}, issn = {2783-3577}, eissn = {2783-3585}, doi = {10.22083/scsj.2022.361097.1067}, abstract = {Solitude means begging, asking for money and other such things from people in the streets, alleys, and urban neighborhoods, and it is one of the current social issues and harms that shape the Iranian society. Oneness as an informal economic action or activity can have economic, social, structural and cultural causes. The main purpose of the research is to study the culture of street reciprocity from the point of view of sociological theory, relying on experimental researches. The research method is the type of documents that the researcher has used from articles, books and printed works to answer the research questions. The results show that hanging out in Iran's big cities has become a relatively normal style of informal social activity and citizens have accepted it as a part of the social phenomenon. According to sociological perspectives, street loneliness in Iran is the result of the culture of poverty (symbolic and cultural violence against beggars, cultural deprivation, shame, lost sense of identity; everyday lifestyle, belonging and acceptance in the street subculture, cultural habit); Functional curve is structural (social inability to organize the unemployed; unfavorable business environment; class conflict and gap, social exclusion, family disorganization, collapse of social capital and lack of social identity. }, keywords = {isolation,class Conflict,symbolic cultural violence,shame,collapse of social capital}, title_fa = {مطالعۀ جامعه‌شناختی فرهنگ تکدیگری خیابانی: مرور سیستماتیک پژوهش های تجربی}, abstract_fa = {تکدیگری به معنی گدایی کردن، درخواست پول و مواردی دیگری از این سنخ، از مردم در سطح خیابان، کوچه و محلات شهری است و از مسائل و آسیب‌های اجتماعی حال حاضر جامعه ایرانی را شکل می‌دهد. تکدیگری به‌عنوان یک کنش اجتماعی دارای علل اقتصادی، اجتماعی، روانی و فرهنگی است. هدف اصلی پژوهش مطالعه فرهنگ تکدیگری خیابانی با تکیه بر پژوهش­های تجربی صورت گرفته است. روش تحقیق از نوع مرور سیستماتیک است که محقق برای پاسخ به سؤالات پژوهش از آثار تجربی پیشین شامل مقالات، طرح‌های پژوهشی، رساله­های ارشد، دکتری و کتب به روش تمام شماری و نمونه‌گیری تعمدی اقدام کرده است. نتایج نشان می‌دهد که به در کلان‌شهرهای ایران تکدیگری تبدیل به یک سبک فعالیت اجتماعی غیررسمی نسبتاً عادی شده و شهروندان آن را جزئی از پدیده اجتماعی قبول کرده‌اند. بر این اساس عوامل فرهنگی (فرهنگ فقر، خشونت نمادین و خشونت فرهنگی علیه متکدیان، محرومیت فرهنگی؛ سبک زندگی روزمرگی، تعلق و پذیرش در خرده‌فرهنگ خیابانی، عادت‌واره فرهنگی)؛ اجتماعی (کژ کارکردی ساختاری، ناتوانایی اجتماعی در ساماندهی بیکاران، طرد اجتماعی، بی‌سازمانی خانوادگی، فروپاشی سرمایه اجتماعی و فقدان هویت اجتماعی)؛ اقتصادی (فضای کسب‌وکار نامساعد؛ تضاد و شکاف طبقاتی، محرومیت نسبی، بیکاری، ناامنی شغلی، ناپایداری شغلی و فقدان توان سرمایه‌گذاری مالی) و روانی (احساس بی‌منزلتی، داغ ننگ، احساس هویت ضایع‌شده، عزت‌نفس پایین، احساس بیگانگی و نفرت اجتماعی) در ظهور و تداوم چرخه فقر تکدیگری خیابانی مؤثر بوده است.}, keywords_fa = {تکدیگری,تضاد طبقاتی,خشونت فرهنگی نمادین,داغ ننگ,فروپاشی سرمایه اجتماعی}, url = {https://scsj.ricac.ac.ir/article_158636.html}, eprint = {https://scsj.ricac.ac.ir/article_158636_fa87d752f4fffb5857e0fbf0fc3695dd.pdf} }