@article { author = {Azizi, Farid and Azizi, Hamid}, title = {Recording and analyzing the role of Iranian pop and rap stars in identifying and socializing Iranian teenage fans on the Instagram social network (Case study: Amir Hossein Tataloo and Seyed Hossein Mousavi (nicknamed Tohi)}, journal = {Strategic Studies of Culture}, volume = {1}, number = {3}, pages = {101-126}, year = {2021}, publisher = {Research Center for Culture, Art and Communication Ministry of Culture and Guidance}, issn = {2783-3577}, eissn = {2783-3585}, doi = {10.22083/scsj.2021.144756}, abstract = {In Iran, pop and rap stars have left special effects on young and adolescent fans in terms of identity, lifestyle and consumption patterns. The purpose of this study was to record and analyze the role of Iranian pop and rap stars in identifying and socializing Iranian adolescent fans on the social network Instagram. This research was conducted qualitatively with a qualitative approach of virtual ethnography. Findings of the study showed that in general, Tatloo and Tohi have used different media tricks to influence adolescent fans. Showing off his private life on Instagram and addressing his followers as Tatalites, using ugly and out-of-the-ordinary words, and abnormal actions have been part of Tataloo's media tactics to influence the fan base. At the same time, Tohi has tried to influence his fans through other media tricks, such as establishing a warm and intimate relationship with the fans and exposing the private realm of his life. The findings also showed that the response of fans to psychological and emotional needs is one of the most important reasons for fans to become interested in pop and rap music and music stars in this genre. Young people's musical taste, based on their habit, seeks to fill psychological gaps, which becomes possible and accessible in a world of imaginary music. In fact, young people's interest in certain styles of music and certain songs eventually spreads to the music star himself, and in the long run this leads to following the actions and speeches of his favorite music star.}, keywords = {fanatic,Celebrity,virtual ethnography,Instagram,Tataloo}, title_fa = {ثبت و تحلیل نقش ستارگان موسیقی پاپ و رپ ایرانی در هویت‌یابی و جامعه‌پذیری هواخواهان نوجوان ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام (موردمطالعه: امیرحسین تتلو و سید حسین موسوی (ملقب به تهی))}, abstract_fa = {در ایران ستارگان موسیقی پاپ و رپ تأثیرات خاصی بر جماعت‌­های هواخواه جوان و نوجوان از حیث هویت‌­یابی، سبک زندگی و الگوهای مصرفی بر جای گذاشته‌­اند. هدف پژوهش پیش رو ثبت و تحلیل نقش ستارگان موسیقی پاپ و رپ ایرانی در هویت‌­یابی و جامعه‌­پذیری هواخواهان نوجوان ایرانی در شبکۀ اجتماعی اینستاگرام بود. این پژوهش از نوع کیفی و با رویکرد کیفی قوم‌­نگاری مجازی صورت گرفت. یافته‌­های پژوهش نشان داد که به‌طورکلی تتلو و تهی از شگردهای رسانه­‌ای متفاوتی برای اثرگذاری بر هواخواهان نوجوان استفاده کرده­اند. نمایش زندگی خصوصی خود در اینستاگرام و مورد خطاب قرار دادن فالوورهایش به‌عنوان تتلیتی، به‌کاربردن الفاظ زشت و خارج از عرف و کنش­های هنجارگریز بخشی از شگردهای رسانه­‌ای «تتلو» برای اثرگذاری بر جماعت هواخواه بوده است. این در حالی است که «تهی» به میانجی شگردهای رسانه­ای دیگری نظیر برقراری ارتباط گرم و صمیمی با هواخواهان و در معرض دید گذاشتن قلمرو خصوصی زندگی خویش سعی کرده است بر هواخواهان خویش اثر بگذارد. یافته‌­های پژوهش همچنین نشان داد که پاسخگویی هواخواهان به نیازهای روان‌شناختی و عاطفی از مهم­‌ترین علل هواخواهان برای گرایش به موسیقی پاپ و رپ و ستاره‌­های موسیقی در این ژانر است. ذائقۀ موسیقایی جوانان به تأسی از عادت‌واره‌شان به دنبال برطرف‌کردن خلأهای روانی است که این امر در جهان موسیقای خیالی به امری ممکن و در دسترس بدل می­‌شود. درواقع، علاقۀ جوانان به سبک موسیقی خاص و آهنگ­‌های خاص، درنهایت، به خود ستارۀ موسیقی تسری پیدا می­کند و در درازمدت این امر به پیروی از کنش­‌ها و گفتارهای ستارۀ موسیقی محبوب خود منجر می­‌شود.}, keywords_fa = {هواخواه,سلبریتی,قوم‌نگاری مجازی,اینستاگرام,تتلو}, url = {https://scsj.ricac.ac.ir/article_144756.html}, eprint = {https://scsj.ricac.ac.ir/article_144756_09e7b6ecd9196d5e24fd6cf20bd0f33c.pdf} }